Swedish Team Cup

Swedish Team Cup Pool

Första omgången spelas 12-13 november.

Anmälan senast den 30 oktober via mail till This is a mailto link

Anmälan skall innehålla:
Förening
Antal lag
Namn på spelare per lag
Kontaktuppgifter till lagansvarig i föreningen.

Startavgift 1200 kr per lag erläggs på plats före start.

För att få starta i Svenska Mästerskapen för lag måste föreningen ha betalat sin medlemsavgift samt startavgift inom angiven tid, samt att se till att alla spelare i laget är licensierade för föreningen samt innehar giltigt medlemskap innan start i första omgången. Om en spelare har spelat utan giltigt medlemskap för föreningen eller giltig licens så kommer laget diskvalificeras samt föreningen att bötfällas. Spelare ingående i laget måste uppfylla punkt 26 i Svenska Biljardförbundets Grengemensamma Tävlingsbestämmelser.

Spel : 9-ball, 8-ball, 10-ball

Turneringsform: 1:a omgången

Grupper med max 6 lag i varje, delas in så geografiskt nära som möjligt. I den mån det går så skall det undvikas att lag från samma klubb hamnar i samma grupp. Antalet grupper kan variera beroende på antalet anmälda lag.

2:a omgången

Totalt 24:a lag fördelat på 4:a spelplatser med 6 lag i varje grupp. Om något lag som har kvalat in till 2:a omgången drar sig ur så ersätts det med det lag som har bästa kvoten men inte gick vidare från omgång 1.

3:e omgången

Åtta lag (de två bästa lagen i varje grupp efter andra omgången) deltar i 3:e omgången (slutspelet). Om något lag som har kvalat in till slutspelet drar sig ur så ersätts det med det lag som har bästa kvoten men inte gick vidare från omgång 2.

Lagen kommer att till Stage 2 och 3 seedas efter tidigare resultat.

Spelform: Uppdelat på 5-6 lag per grupp i omgång 1 och 2 samt 8:a lag i sista omgången. Alla möter alla i gruppen. Matcherna spelas i en Scotch double i 9- ball och 2 singelmatcher i 8-ball och 10-ball.

Om två lag hamnar på lika många lagvinster så avgör inbördes möte. Om fler än två lag hamnar på lika många lagvinster så avgör kvoten. Kvoten beräknas enligt följande: Antal vunna singelmatcher, minus antal förlorade singelmatcher. Denna summa delas sedan i antalet spelade singelmatcher. I begreppet ”singelmatcher” ingår även dubbelmatcherna. Om inte heller detta skulle kunna fälla ett avgörande så beräknas kvoten på antal gjorda poäng i samtliga singelmatcher.

Poäng: Vinst ger 2 poäng och förlust ger 0 poäng

Laguppställning: Varje lag kan bestå av tre till fem spelare, dessa skall skickas in till SBF senast tre (3) dagar före start av Stage 1. Man kan endast byta ut en spelare mot en annan för stage 2 och 3 om denna ej representerat ett annat lag i tidigare omgångar.

Startavgift: Startavgiften är 1200:- per lag och omgång.

Extra regler:  Varje lag skall ha en ansvarig lagkapten.

Vid Scotch double så stöter spelarna varannan stöt genom hela matchen. Om spelare ett gör poängbollen så spränger spelare två i nästa upplägg.

Distanser:

8-ball 9-ball 10-ball

Omgång 3 7 9 7

Omgång 2 6 7 6

Omgång 1 6 7 6

Antal bord: Arrangör som ansöker om lagsammandrag för omgång ett och två bör ha minst sex bord. Sammandraget för omgång ett och två skall genomföras på en dag. Undantag kan göras av PK.

Arrangör som ansöker om lagsammandrag för omgång tre bör ha minst tolv bord. Sammandraget för omgång tre skall genomföras på en till två dagar. Här har regerande mästarna förtur till att arrangera om förutsättningarna med antal bord finnes. Svenska mästare: Det lag som vinner omgång 3 är Svenska Mästare.

Uppdaterad: 2016-09-13 11:14
Skribent: Kurt Roos