Youth 8-ball Cup

I år avgörs tävlingen i Borlänge på Gubbens biljard den 11 juni.

Sista anmälan är 7:e juni 2016. Anmälan görs via BiljardOnline.

Startavgiften för är: 150 kr

Klasser: Pojkar U18 och Flickor U18, född 1998 eller senare.

Viktigt är att alla deltagare måste vara föreningsanslutna. Det löser man antigen genom att själv starta en biljardförening (vi hjälper gärna till med det) eller att ansluta deltagarna till en lokal förening. Vi har tagit fram enkla instruktioner för hur man startar en förening på den lokala fritidsgården eller skolan.

Om ni har några frågor så kontakta Per Lindgren på This is a mailto link eller på 070-5761429.

Mer om...

Vilka kan delta?
Ungdomar födda 1998 eller senare.

Klassindelning?
Junior-SM spelas i klasserna Pojkar U18, Flickor U18.

Vad kostar det?
Anmälningsavgiften är 150 kr/spelare som man betalar kontant på plats till arrangören.
Det tillkommer ingen ytterligare avgift, men man måste bekosta resa och logi själv.

Vad spelar man?
Disciplinen som spelas i tävlingen är 8-ball. 8-ball är ett dessängspel som spelas med en köboll och femton färgade bollar numrerade från 1 till 15. En spelare skall göra bollarna från 1 till 7 (låga) och den andra spelaren från 9 till 15 (höga). Den spelare som först lyckas göra sin bollserie och därefter korrekt, göra boll nr 8 vinner upplägget och erhåller 1 poäng.

Hur spelar man?
Spelreglerna för 8-ball vid junior-sm är de samma som de nationella spelreglerna (se de Allmänna spelreglerna §3, sid 9 för mer information).

Vett och etikett vid match
Man skakar hand innan match och önskar sin motspelare lycka till. När det inte är ens tur att spela, sitter man stilla på sin stol. Man står inte och hänger vid bordet. Man pratar inte med sin motspelare i dennes stöt. Om man ser att motståndaren är på väg att göra ett uppenbart fel, kan man artigt påpeka detta för sin motståndare. Vid regeltolkningar hämtas tävlingsledaren och man låter denne avgöra. Man står inte och diskuterar högljutt under match. Man skakar hand efter avslutad match.

Dresscode
Ingen huvudbonad eller hörlurar får bäras under match. (religösa huvudbonader undantaget) Kragförsedd överdel (piké eller skjorta) samt mörka byxor eller kjol. Valet av skor skall falla inom kategorin finskor och passa in i övrig klädsel. En sportsko med mörkare överdel i läder eller läderliknande material är godkänd om tävlingsledaren godkänner deSBF rekommenderar att man bär en enhetlig klädsel inom det egna laget.

Ordlista
Köboll = Den vita bollen.
Nummerboll = Avser de numrerade bollarna.
Höga bollar = Avser bollarna nr från 9-15. (halva)
Låga bollar = Avser bollarna nr från 1-7. (hela)
Bollserie = Avser den serie av bollar som man valt.
Dessäng = Man anger hur man skall utföra stöten.
Safe = När man inte tänker göra en boll, utan avser att stöta på en boll och göra det svårt för sin motståndare.
Tekning = Spelarna stöter en stöt samtidigt från fotvall till huvudvall i en stöt. Den spelare som får sin boll att komma tillbaka närmast fotvallen vinner tekningen och får göra första sprängningen. (oavsett om bollen träffar fotvallen eller inte)
Öppningsstöt = Stöt då man spränger kakan.
Kaka = Samtliga nummerbollar är upplagda på fotprick för öppningsstöt.
Press = Samtliga bollar ligger ihop utan mellanrum i samband med upplägg av bollar.
Öppet bord = Bordet kallas så när man gjort en öppningsstöt och en eller flera bollar gått i hål alternativt ingen boll gått i hål. Spelaren kan fortfarande välja bollserie. När man gjort en korrekt stöt behålls den bollserien.
Förlöper = Köbollen (vita) går i ett hål.
Korrekt stöt = Kallas en stöt när den är regelrätt gjord.
Fel stöt = Kallas en stöt när den inte är regelrätt gjord.
Skjuts = En korrekt stöt i kombination med två eller
flera bollar.
Boll i hand = Motståndaren kan placera köbollen (vita) vart han/hon vill, beroende på vilken typ av felstöt det är.

Uppdaterad: 2016-06-07 17:00

rf_logga