Sant eller falskt?

2012-09-24 09:36
Jag är ledsen att jag inte har uppdaterat bloggen på länge, men det är näst intill omöjligt att sy ihop några rumsrena historier av värde. Många har kommit fram till mig och uttryckt sin uppskattning för anekdoterna, och det känns väldigt bra att föra en bit av biljardarvet vidare till nästa generation.
  • Uppdaterad: 2012-09-24 09:38

Här följer en radda biljardrelaterade påståenden där läsaren får försöka lista ut om det är sant eller falskt. Skicka era svar (glöm inte namn) till This is a mailto link senast fredag den 12:e oktober, resultatet och rätta svar publiceras kort därefter. Första pris blir förutom evig ära och berömmelse, en gratis fotvandring till Säffle.

1)    Är The Striking Viking, alltså svenskan Ewa Svensson-Mataya-Laurence född i Valbo utanför Gävle?

2)    Åkte den levande legenden Buddy Hall ut i första omgången av 1991 års VM i Las Vegas mot en okänd närsynt tysk som hette Ingo Schweden?

3)     Har holländaren Alex Lely spelat landskamper i Rugby?

4)    Har filippinaren Dennis Orcollo som just vann China Open, även jobbat som pärlfiskare?

5)    På tal om yrken, stämmer det att förra 9-boll världmästarinnan Robin Bell-Dodson numera är hjärtkirurg på Johns Hopkins Hospital i Baltimore?

6)    Biljardoraklet Jörgen Sandman har många strängar på sin lyra, är Hedersdoktor vid ett Universitet i Ukraina en av dom?

7)    En av de mest kända biljardfilmerna är Color Of Money. Flera proffs glimtar förbi och en av dom fick spela mot Tom Cruise som karaktären Grady Seasons. Var det George San Souci?

8)    Earl Strickland är ju en av de mest färgstarka profilerna i poolbiljarden, men är han så egocentrisk att han till och med äger en travhäst i USA som heter Earl The Pearl?

9)    Är John Schmidt, en av de absolut bästa amerikanerna även engagerad inom politiken och har han varit blott några hundra röster ifrån att bli borgmästare i Milton, Florida?

10)  Har Björn ”China” Jonsson spelat en 9-bollturnering i Stockholm där han lirade varje stöt med kratta och en hallkö?

11)  Är det sant att ett 5-9:a parti i Södertälje där taxan från början var 3 kr för femman och 6 kr för nian, slutade med att de körde kvitt eller dubbelt och tekade om den enes bil?

12)  Har Thorsten Hohmann varit med i ”Deutschland hat talent” där han spelade piano?

Lycka till, och tänk på att storebror ser er om ni försöker googla fram några svar...

Skribent: Niclas Bergendorff

rf_logga