Spelet kan börja!

2011-07-04 14:30
Sköldis har rullat ur hängmattan lagom till värsta snooker-juli i mannaminne. 21 millor (bath) och en halvmeterhög guldtrofe´ står på spel i World Cup för lag. Det är fullt ös på Eurosport arton dagar i rad. Vi pratar Wuxi classic som uppvärmning till lag VM och avlutar med Australian Goldfields Open.
  • Uppdaterad: 2011-07-04 14:35

Ovanstående buckla lär vara i bra mycket guld och värderades till 300 laxar (sv.kr.) vid tillverkningsåret 1996. Skottland vann och Sverige fick inte vara med eftersom vi snubblade i avgörande kvalmatchen mot Island. Kvalet gick i Antwerpen, minnesvärt var det, Linkan körde nonstop från Stockholm och bytte därefter mössa och blev dokumentärfilmare. En viss spelare drog på sig smeknamnet ”hingsten från Persepolis” och en viss Frau Brugge nämndes flitigt. Det var tider det, men också väl nära den Bergendorffska termen ”Prim-zon” och vi zoomar alltså fegt tillbaka till nuet.

Kungen av Thailand är viktig i snookersammanhang och 1996 var stort party då regenten hade styrt och ställt i 50 år utan att göra bort sig. Turneringen gör come back 2011 och nu firas det att hans Majestät fyller 84!

Hade det inte varit för James Wattanas genombrott som snookerstjärna på tidigt 90-tal och den minsta killen (Sindhu Pulsirivong) i första raden på nedanstående länk, ja då hade det nog aldrig kommit till en så här präktig pokal.

James Wattana var superstjärnan som gjorde snooker till thailändsk nationalsport och som belöning fick han såväl diplomatpass som fritt flyg 1.a klass med Thai Air, jorden runt hur många varv som helst!

Sindhu Pulsirivong är så där lagom stenrik, bästa tänkbara ministerkontakter, älskar snooker och trollar fram fantastiska arrangemang med jämna mellanrum.

Svedala missade tåget även i årets kval, vilket var lag EM på Malta. Visserligen gick vi vidare till slutspelet, men som sista lag i seedningen varmed vi drabbades av starka Skottland som nattade våra grabbar ganska ordentligt. Om OM hade varit, ja då hade våra grabbar haft nerver av stål och inte spelat 9-10 i samtliga förluster (4) i gruppspelet. Lottningen hade blivit betydligt enklare och med lite mera OM, så kanske vi hade fått se dom på eurosport. Belgien, Polen och Tyskland är länder som kvalade in, men absoluta rysaren är ändå Afghanistan!

Två-manna lag är det, fyra singlar och dubbel med varannan stöt. Varannan stöt kan bli festligt, det brukar sätta lagmoralen på svåra prov.

Så vilket land är favorittippat?

Svårt att säga, allt är efter ranking och spelare som O’Sullivan och Judd Trump är inte med. England har Selby och Carter, Skottland har Higgins och Maguire. Wales kommer med Williams och Stevens samt Kina har starka duon Junhui och Wenbo.

Kul blir det, otroligt mycket snooker är det den närmaste tiden och vi skall försöka trycka in ett par rader då och då.

Er sköldis

Skribent: Kim Hartman