Nystart för Biljardförbundet

2018-03-11 12:57
  • Uppdaterad: 2018-03-11 12:57

Sommaren nalkas med stormsteg, i alla fall kalendermässigt även om vädret inte riktigt har kommit ifatt ännu. Två månader har gått sedan den nya styrelsen valdes in, och det har varit en period av hektisk aktivitet. Allt ifrån adressändringar och fullmakter till EM-uttagningar och budgetstatus har krävt uppmärksamhet och åtgärder på olika sätt, samtidigt som det löpande arbetet har behövt utföras utan större avbrott. Den nya styrelsen har tagit sig an arbetet med driv och entusiasm och vi har haft mycket givande diskussioner om biljardsporten idag och vad vi skulle vilja åstadkomma de närmaste åren.

Dessa två månader har varit mycket lärorika och tiden har gått väldigt snabbt. Det är en stor fördel att nästan hela styrelsen är nya på sina poster, eftersom alla är entusiastiska inför sin uppgift och beredda att jobba hårt för att få saker att hända. Misstag får man ju ändå räkna med, liksom att man aldrig kan göra alla nöjda, men det underlättar väldigt mycket att känna den positiva energin från alla håll, både i och utanför styrelsen.

Återväxten är det absolut viktigaste området att prioritera framöver - utan återväxt ingen framtid, så enkelt är det. Vi har inlett ett väldigt bra samarbete med RF där vi nu efter en intensiv process är i slutskedet med att ta fram en handlingsplan för det så kallade Idrottslyftet 2017-19, dvs vår plan de närmaste åren för barn- och ungdomsverksamheten inom biljardsportens alla grenar. Bristen på juniorer är ett gemensamt problem för pool, snooker och carambole och vår inställning är att i mesta möjliga mån arbeta på samma sätt med initiativ och projekt för att skapa nyrekrytering.

Förutom att sätta oss in i administrativa processer och åtgärda de ärenden som har varit mest akuta, har vi också arbetat med nästa säsong för framförallt pool. SPT-bestämmelserna har gåtts igenom och ett antal förslag på förändringar har lagts fram som klubbarna nu får ge feedback på, innan beslut tas i juni. Det här är er stora möjlighet att påverka hur nästa säsong ser ut så om ni inte har läst förslaget ännu som finns på hemsidan, gör det nu och diskutera med din förening vad ni tycker. Alla kommentarer och egna förslag skickas under maj månad till This is a mailto link.

Förbundsstyrelsen är också Sveriges representant ut i resten av biljardvärlden. Sedan jag tillträdde har jag träffat Norges och Danmarks förbundsordföranden, samt andra representanter för de nordiska länderna. 19-21 maj är jag i Rom för att närvara på CEB:s årsmöte och kommer då att få träffa representanter för carambolen på Europa-nivå. Det är en möjlighet för oss som förbund att få veta vad som händer i andra länder, både på lands- och Europa-nivå, och en viktig chans för oss att presentera Sverige och vår syn på biljardsportens utveckling.

Säsongen går nu mot sitt slut och det är dags att se framåt mot nästa år. Vi i styrelsen har många idéer och förslag om framtiden och det återstår att se hur många vi kan förverkliga, men visionen är klar: En sport för alla, med föreningar som arbetar aktivt med träning, tävling och ledarutveckling. En sport som kan utövas i hela landet oberoende av vilket kön du har eller hur gammal du är. En sport som syns i media och har en modern, aktiv profil utåt. Och framförallt: en sport som tar hand om sina utövare så att de trivs och stannar kvar länge hos oss.

Vi ses på hallen!

Varma vårhälsningar