Ordföranden har ordet: Sommarlov och nya spår

2017-07-09 11:46
Sommaren är här och med den även en ny biljardsäsong. Tid att njuta, men även se framåt mot allt som händer i höst.
  • Uppdaterad: 2017-07-09 12:12

Vi är nu några dagar in i juli och har precis avslutat den förra säsongen med Pool-SM i Göteborg. Det blev ett mycket lyckat arrangemang där alla fyra grenarna spelades och sändes live via Videomaskinen på både YouTube och Facebook. På lördagkvällen hölls en prisutdelning för alla grenar (utom 9-ball som spelades på söndagen) och därefter var det gemensam middag för spelare och funktionärer. Vi i styrelsen vill återigen tacka spelarna och alla andra inblandade för ett fantastiskt arbete, och vi uppskattar också all feedback och respons vi har fått från er under dessa dagar.

Den nya biljardsäsongen rivstartade i början av juli för carambole med en World Cup-tävling i Portugal. För poolens del väntar tre olika EM och en Eurotour under augusti, och sedan drar den nationella touren i gång för alla grenar i september. Vi har en händelserik höst framför oss, och under sommaren hoppas jag att ni alla får chansen att koppla av och ladda batterierna ordentligt.

Det gäller inte minst mig själv och resten av styrelsen. Förra verksamhetsåret ligger bakom oss och vi blickar nu framåt i tiden och funderar på hur nästa år kommer att utveckla sig. Vi har många spännande projekt på gång och det gäller nu att prioritera och fördela resurser på rätt sätt.

Idrottslyftet är givetvis det största projektet, som också innehåller ett antal delprojekt med målet att utveckla vår barn- och ungdomsverksamhet. Svenska Biljardförbundet har tagit fram en projektplan som innebär en satsning inom fyra områden till och med 2019:

Föreningsutveckling

Träning och tävling

Tränare och ledare

Nya anläggningar

Denna plan innebär ett nytt, långsiktigt sätt att arbeta för biljardsporten i Sverige där vi lägger grunden för framtida generationer av spelare. Mer information om vad projektplanen innehåller kommer inom kort att läggas ut, liksom information och instruktioner för hur föreningarna kan söka medel för egna projekt inom Idrottslyftet.

Idrottslyftet omfattar hela vår verksamhet, i alla grenar, och jag ser det som en av mina viktigaste uppgifter som ordförande att se till att alla spelare känner sig lika hemma i vårt förbund. Det är självklart att alla ska få samma förutsättningar oavsett gren så långt det är möjligt, för t ex utbildningsmöjligheter, träningsläger och uttagning till landslaget. Bättre sammanhållning mellan grenarna skapar större gemenskap mellan spelarna, och det är den gemenskapen som får nya spelare att stanna kvar hos oss. I den andan kommer vi också att arbeta för att ordna fler grengemensamma arrangemang, t ex planerar vi att hålla en nordisk, mixad lagtävling för alla grenar här i Sverige under hösten 2018.

Några andra projekt som är på agendan för i höst:

- Hemsidan kommer få en välbehövlig genomgång och uppfräschning. Mycket information är gammal eller saknas helt, och vi tar gärna emot förslag på innehåll ni skulle vilja se på hemsidan.

- Utbildningsdagar för alla föreningar, dels för styrelsearbete och dels för tävlingsverksamheten.

- Rekrytering av en projektanställd på deltid inom ramen för Idrottslyftet, som kommer att ansvara för föreningsutveckling och Aktiva Föreningar.

- Tydligare regler för tävlingsansökningar samt sanktionering av tävlingar utanför den officiella kalendern. Vi uppmuntrar föreningarna att anordna egna tävlingar i högre utsträckning än tidigare - det är bara positivt om det finns fler att välja på i olika delar av landet, gärna i nya format eller upplägg.

Efter bara några månader som ordförande känns det redan väldigt självklart att vara så inblandad i biljardsportens framtid, och jag tycker mig också se ett växande engagemang hos er därute, vilket är enormt roligt. Förbundets och i förlängningen mitt ansvar är att göra det så enkelt som möjligt för er i föreningarna att rekrytera nya spelare, utbilda ledare, arrangera tävlingar osv. Om ni tror på vår plan och är beredda på att jobba för att den ska bli verklighet, då kommer biljardsporten att se helt annorlunda ut om tio år, det är jag helt övertygad om. Men utan er blir det inte så. Ert uppdrag är att använda och dra nytta av alla de verktyg som vi tar fram åt er, allt från stadgemallar till ledarutbildningar. Framförallt uppmuntrar vi kommunikation och öppenhet – ert engagemang betyder bokstavligt talat ALLT för sporten. Ge oss ris och ros, idéer och feedback, frågor och funderingar. Vi kan inte genomföra allt men vi vill veta vad ni tycker!

Den närmaste månaden kommer jag tillbringa i USA hos min mans familj – en välbehövlig semester med gott om tid att ta det lugnt och reflektera över framtiden. Sol, bad, familj, vänner, god mat, glass, skratt och värme – allt detta önskar jag er alla. Ha en fantastisk sommar!

Hälsningar

Eva

PS. Har ni redan tävlingsabstinens? Ni har väl inte missat att Stars Biljard i Laxå anordnar en 10-ballturnering i slutet av juli – förutom fina prispengar vinner även finalisterna varsin plats i Longoni Benelux Open i Rotterdam i början av september!

Skribent: Eva Viding Bussell

rf_logga