EM Pool 2018 - Svenska Biljardförbundet

EM Pool 2018

Årets Europeiska Mästerskap i Pool hålls i Veldhoeven, Nederländerna 19-31 juli 2018 och är den största pooltävlingen i Europa hittills. EPBF (European Pocket Billiard Federation) fyller 40 år i år och firar det med en hejdundrande biljardfest. Vanligtvis spelas EM för dam, herr och rullstol under våren, samt junior och senior i augusti, men i år samlas alla klasser under ett och samma tak för att skapa största möjliga tävling. Lägg därtill lagspel för dam och herr plus en Eurotour i direkt anslutning till EM-tävlingarna och ni får ett par kokheta biljardveckor i Holland!

För att matcha jubiléet är den svenska truppen också rekordstor, med 27 deltagare fördelat på alla klasser. För att förbereda och peppa truppen hölls ett EM-läger i Laxå den första helgen i juli som bland annat innehöll en föreläsning av mental coach från RF, fysisk träning, spelförståelse och egna övningar. Lägret sponsrades med medel från Idrottslyftet för juniorerna och instruktörerna medan övriga deltagare betalade själva. Helgen blev en stor succé och vi hoppas kunna införa denna typ av uppladdning inom alla grenar så småningom.

Tävlingarna invigs officiellt onsdag 18/7 med en stor öppningsceremoni som sänds live, och dagen efter kickar matcherna igång. Först ut är 14-1 och därefter följer 10-ball, 8-ball och 9-ball. Lagklasserna vävs in mellan de ordinarie klasserna med start 22 juli.

Den svenska truppen ser ut som följer:

Lukas Andersson

William Viitanen

Adrian Weiss

Men

Dessutom deltar Sverige i lagklasserna för U19, Seniors och Ladies.

Totalt är det 524 deltagare anmälda till tävlingen från 37 olika länder, och tävlingarna spelas på 60 bord uppställda på NH Conference Center Konigshof i Veldhoeven. Kozoom kommer att sända alla matcher live och 3 personer arbetar enbart med att se till att uppkopplingen fungerar som den ska. Semifinaler och finaler kommer också att sändas live på en holländsk TV-kanal, Ziggo Sports TV.

Under länkarna i vänstermenyn hittar ni info om turneringen, den svenska truppen och deras resultat. Nyheter och bilder kommer läggas upp löpande under turneringen.

Officiell länk till turneringens hemsida:

Kozoom livestream:

Vi önskar alla svenska deltagare ett stort lycka till i årets EM - HEJA SVERIGE!!!

Uppdaterad: 17 JUL 2018 21:29
Skribent: Poolkommittén