Guld, silver och brons i årets EM i Pool

Jubileums-EM 2018 arrangerades 19-31 juli i Veldhoven, Nederländerna och Sverige tog totalt 6 medaljer: Ett guld, två silver och tre brons. Det placerar oss på 15:e plats i medaljligan, långt efter Tyskland som toppar med 24 medaljer totalt, men också en bra bit efter våra grannländer Norge, Danmark och Finland.

Som första stora tävling i SBF:s nya satsning på Team Sweden måste dock 6 medaljer ses som en väldigt bra start på poollandslagets utveckling och utformning och vi ser med tillförsikt fram emot de kommande åren. Vi hoppas kunna fortsätta programmet med gemensamma träningsläger som inkluderar både fysisk och mental träning, gärna tillsammans med de andra landslagen.

My Nguyen, EM-guld i Girls 9-ball, 2018. Foto: EPBF

Höjdpunkten på detta EM var förstås My Nguyens guld i Girls-klassen, och det kom i allra sista grenen 9-ball. My gick obesegrad hela vägen fram till finalen, genom att slå bl a Darya Siranchuk från Ukraina i kvartsfinal 6-4 och Palina Chernik från Vitryssland i semifinal 6-3. Finalmotståndaren blev en av favoriterna i Girls-klassen, Valeriia Trushevskaia från Ryssland, och det blev en oerhört jämn match där nerverna spelade in en hel del. Bägge spelarna gjorde en del misstag som oftast ledde till poäng för den andre spelaren.

De följdes åt hela vägen upp till 4-4 i matchen då My hade chansen att ta ledningen men missade åttan. Ryskan gav dock tillbaka nästa poäng till 5-5 och sista upplägget blev en rysare. Ryskan gjorde en ogiltig sprängning och My tog kommandot. Hon gav allt, gick på svåra tersar och skjutsar och spelade med självförtroende. Tyvärr lade hon sig själv safe på åttan och ryskan fick chansen att avgöra matchen. Trushevskaia gjorde åttan men gav sig själv en svår stöt på nian som hon missade. Nian lade sig mitt i hål och My avgjorde säkert. Seger 6-5 och EM-guldet var ett faktum. Stort grattis My! Förutom sitt första EM-guld kan My också glädja sig åt att ha vunnit en plats i VM som arrangeras i Moskva, Ryssland i november i år.

Fr v: Ulrika Andersson, Annika Nilsson och Ann-Sofie Löfgren. Foto: EPBF

Damerna i Ladies svarade för en härlig prestation i lagtävlingen, där Tyskland var de enda motståndarna som blev för svåra detta EM. Som rapporterats här tidigare gick finalmatchen till shoot-out som Tyskland vann med 4-2. Ett silver blev det även i rullstolsklassen genom Henrik Larsson som förlorade finalen i 8-ball mot Finlands Jouni Tähti, efter att ha gått obesegrad genom hela tävlingen.

Sverige vann även tre bronsmedaljer: Ulrika Andersson och Annika Nilsson i Ladies, i 8-ball respektive 9-ball, samt laget i U19 (William Viitanen, Kasper Östlund och Ragnar Grönstedt).

Kasper Östlund mottar domarnas pris "2018 EPBF Referee Award" för Fair Play. Foto: Privat

Vi är också väldigt stolta över att Kasper Östlund vann domarnas pris för Fair Play – ett föredöme för framtiden! Motiveringen löd:

“This is to certify that KASPER ÖSTLUND from SWEDEN was given the 2018 EPBF Referee Award at the EPBF European Pool Championships in Veldhoven, The Netherlands. This award is the recognition of outstanding sportsmanship, general kindness and a great way of living the spirit of the game. This award is given based on nomination and election by the referee team and should also serve to memorize a great tournament. Thank you!”

Alla bilder från EM kommer att läggas upp här på hemsidan inom kort. Vi tackar hela den svenska truppen för era insatser, er spelglädje och er passion för biljard – 6 medaljer är bara början!

\\ Landslagsledningen och Poolkommittén

Uppdaterad: 04 AUG 2018 21:25