Silver och brons i 8-ball!

Ulrika Andersson

Henrik Larsson

Ulrika Andersson tog brons i Ladies och Henrik Larsson silver i Rullstol i dagens slutspel i 8-ball - stort grattis till er bägge!

I rullstolsklassen blev det lite palaver under semifinalerna, då belgaren Kurt DeKlerck blev diskad för fusk efter att ha applicerat någon typ av smörjmedel på köbollen under match. Motståndaren Jouni Tähti fick därmed en klar biljett till finalen, där han återigen fick möta Henrik Larsson. ”Henke” vann deras möte i WQ med 5-4 och efter att ha slagit Matej Brajkovic med 5-1 i semi såg det lovande ut inför finalmatchen. Henke tog ledningen med 2-1 men Tähti hängde sig kvar, kom ikapp och gick om till 3-2. Här fick Henke komma in på bordet men missade ett par chanser att rensa av, vilket ledde till 4-2 för Tähti och så småningom slutresultatet 5-2. Silver till Sverige alltså – grattis Henke, fantastiskt bra kämpat!

Ulrika Andersson förlorade första matchen i Ladies och fick gå den långa vägen till slutspel, men under torsdagen vann hon först LQ med 5-2 mot Alexandra Lambauer (GER) och sedan en mycket jämn kvartsfinal mot Norges Ine Helvik med 5-4. I semifinalen mot Barbara Bolfelli (ITA) ledde Ulrika med 2-0 men italienskan kom tillbaka till 2-2 och det blev sedan jämnt hela vägen in i mål. Tyvärr hann Bolfelli fram först och tog hem segern 5-4. En bronspeng med mersmak, helt klart! Bolfelli slog därefter tyska Anja Hehre i finalen med 5-3.

Utöver Ulrika och Henrik hade fyra andra svenskar matcher i 8-ball under torsdagen, plus laget i U19. Dagen började med lagmatchen där Yuri Dijkstra lyckades klämma sig förbi Wille Viitanen i 9-ball med 8-7, men Ragnar Grönsten och Kasper Östlund vann sina matcher vilket innebär att laget är klara för WQ mot Polen på fredag kl 15.

Kl 11.30 spelade samtliga svenskar utom Henrik Larsson sina matcher i 8-ballens slutspel. My Nguyen vann sin match i LQ mot Österrikes Lena Primus med stabila 5-1 och mötte sedan Palina Chernik från Portugal i kvartsfinal. Här fick My dock tillbaka samma siffror och förlorade 1-5. En fin femteplats blev det i väldigt hård konkurrens, bra kämpat! Darya Siranchuk från Ukraina tog sedermera hem guldet i Girls-klassen.

Vi såg fram emot en tät och spännande match mellan Joakim Gunnarsson och Dino Cermagic i seniorernas slutspel, men tyvärr var Cermagic alldeles för stark idag och vann 7-1. Joakim fick nöja sig med en niondeplats men vi hoppas att han är rejält taggad inför 9-ballen istället. Guldet gick till Reiner Wirsbitzki från Tyskland.

En niondeplats blev det även för Ragnar Grönsten i U19, då han förlorade 3-7 i sista 16 mot holländaren Jan von Lierop. Slutsegrare blev Christian Frehlich från Tyskland.

Louise Furberg stötte på patrull i damernas sista 16 där det blev förlust mot tyskan Veronika Ivanovskaia med 3-6. Ivanovskaia fortsatte sedan hela vägen till sitt första EM-guld efter segrar mot Oliwia Czuprynska, Jasmin Ouschan samt Tamara Peeters-Rademakers i finalen.

Vi tackar den svenska truppen för sina kämpainsatser under 10-ball och 8-ball och vänder nu blickarna mot lagspelet och 9-ball, som spelas under den kommande veckan.

Kör hårt allihopa!

Uppdaterad: 27 JUL 2018 02:00