Två kvartsfinaler i 10-ball och medalj i lagspelet

Söndagens 10-ball var tyvärr en förlustfylld dag för våra EM-svenskar, där alla utom två spelare åkte ut: Ann-Sofie Löfgren och Ragnar Grönsten. De är nu klara för kvartsfinal i Ladies respektive U19 och vi håller alla tummar som bara finns för avancemang in på medaljplats för alla tre. Ann-Sofie möter vännen och rivalen Ine Helvik från Norge, alltid en farlig motståndare. För Ragnar blir det ännu tuffare då han möter en av storfavoriterna till guldet, Sanjin Pehlivanovic från Bosnien Herzegovina.

Söndagen innebar också matchstart i lagspelet för Herrar, Seniorer och Ladies. Herrlaget mötte hårt motstånd redan i första matchen i form av Ryssland. Fedor Gorst slog Adrian Weiss 8-3 i 10-ball medan Christian Sparrenlöv Fischer gjorde processen kort med Andrey Seroshtan i 8-ball, 8-1 blev resultatet. Sedan blev det en nagelbitare i 9-ball som skulle avgöra vem som gick vidare. Tomas Larsson kämpade hårt mot Sergey Lutskey men fick tyvärr se sig besegrad med 9-7. Sverige åkte därmed över på förlorarsidan och spelar nästa match (LQ) först på fredag.

Seniorerna fick möta Holland i första omgången, och även här drog Sverige det kortaste strået. Jimmy Worung slog Kent Karlsson 7-6 i 10-ball och Marinus Gennissen vann 8-4 mot Johan Svanberg i 9-ball, vilket gjorde att den tredje matchen mellan Joakim Gunnarsson och James Telfer i 8-ball inte behövde spelas färdigt utan stannade på 6-5 till Telfer. Sverige möter nu Österrike på fredag i nästa omgång.

Ladies-laget hade medaljvittring redan från början – med bara fem lag i fältet skulle vinst mot Schweiz i första matchen innebära semifinal och garanterad pallplats, antingen direkt via vinst även i andra matchen (WQ) eller via förlust och WO på förlorarsidan in i WQ från andra hållet. Ann-Sofie Löfgren och Ulrika Andersson levererade dock under press och slog Schweiz med 2-0. Nu väntar Tyskland i WQ på fredag och vi får se vilken valör det blir i slutänden, men det känns skönt att ha bärgat första medaljen i EM så här långt!

Förutom kvartsfinalerna i 10-ball för ladies och U19 kan vi också se fram emot lagspel i klasserna Dam och U19 för Sveriges del. I U19 möter Sverige Kroatien i första matchen, och för damerna väntar Turkiet för Sveriges del. Matchstart för bägge klasserna är kl 10 måndag morgon.

Heja Sverige, nu kööör vi!

Uppdaterad: 23 JUL 2018 05:35
Skribent: Poolkommittén