Att starta en förening

Att starta en föreningen är inte så komplicerat. Är ni några biljardintresserade som har viljan att börja tävla, så starta en förening och anslut er till Svenska Biljardförbundet. Kontakta oss om ni har frågor eller vill ha hjälp med att starta er förening.

Här kan ni läsa hur man går tillväga samt hitta de dokument som krävs.

Nu kan ni fylla i er föreningsansökan via webben här.

SBF är ett Specialförbund anslutet till Riksidrottsförbundet och lyder under dess stadgar. På så vis får biljardens föreningar och utövare en naturlig integrering i övriga idrottsvärlden.

Som medlemsförening är tex spelare som tillhör föreningen och som innehar giltig tävlingslicens, försäkrade vid resa till, från och under tävlingar. Föreningens medlemmar har möjlighet att gå olika typer av utbildningar med mera. Föreningen har möjlighet att söka arrangörskap för rankingtävlingar och Svenska Mästerskap med mera.

Sanktion av SBF, är en kvalitetsstämpel för medlemsföreningar och spelare. Sanktion av SBF innebär att man bland annat kan vända sig till SBF vid behov av disciplinära åtgärder, att tävlingsledare och funktionärer är utbildade eller har likvärdig kompetens, att kriterierna för att arrangera en tävling är uppfyllda med etc.

Uppdaterad: 2014-02-23 18:15

rf_logga