Biljardgalan 2018

Årets Spelare, alla kategorier: My Nguyen, BK Stöten

Under hösten tog hon brons i Junior-VM i Moskva, en fantastisk insats som dock inte tas med i bedömningen här då utnämningen gäller förra säsongen. Men även utan den prestationen har hon gått från klarhet till klarhet detta år och toppade säsongen med ett EM-guld i tuff konkurrens. Hon har utvecklats både mentalt och spelmässigt och känns som det självklara valet för Årets Spelare. Grattis My!

Årets Spelare Dam: Helena Benjamin, Stockholms BS

SM-guld i snooker, två SM-guld i pool, NM-guld i pool och slutade säsongen som tredje bästa dam på SPT-rankingen – denna spelare har en otrolig vinnarskalle och kan aldrig räknas bort i slutstriderna. Hon är också en väldigt bra ambassadör för sporten och visar upp en mycket professionell inställning både under och utanför tävlingar.

Årets Spelare Herr: Christian Sparrenlöv Fischer, BK Stöten

En av våra mest internationella spelare även om de stora framgångarna uteblev denna säsong. Men en hedrande niondeplats i World Cup of Pool och avancemang till slutspelet i 9-ball VM blev det ändå, tillsammans med idel svenska framgångar: Två SM-guld, ett SM-brons, flera SPT-segrar och slutligen delad tourvinnare med Sanne Azar. Stort grattis Christian!

Årets Spelare Junior: My Nguyen, BK Stöten

I hård konkurrens från de andra nominerade i kategorin ser vi att denna spelare verkligen har utvecklats under säsongen som gått och pricken över i blev EM-guldet i somras. Även under hösten har hon visat högsta klass och v räknar med att hon blir en hård nöt att knäcka för konkurrenterna även under nästa år.

Årets Senior: Johan Svanberg, BK Örnen

Trots att det inte blev några SM-guld lyckades han ändå vinna seniortouren totalt genom fina placeringar hela säsongen, däribland två SM-brons i 8-ball och 14-1, en silvermedalj i SM i 9-ball samt en femteplats i SM i 10-ball och har därmed en given plats som Årets Senior.

Årets Lady: Annika Nilsson, Familjens BF

En riktig veteran i biljardsammanhang som aldrig riktigt kan bortses ifrån i tävlingssammanhang, rätt som det är slår hon till och tar några rejäla skalper. Denna säsong fick hon dessutom till en riktig fullträff under EM i somras och tog hem både silver i lag och brons individuellt i 9-ball.

Årets Poolare: Ann-Sofie Löfgren, TriQ Club

På ett självklart sätt har hon klivit in i rollen som förbundskapten i Pool och lyckats ingjuta hela landslagstruppen med självförtroende och en känsla av nystart. Under EM ledde hon gruppen till flera medaljer inklusive en egen silvermedalj i lag för Ladies tillsammans med Annika Nilsson. Utöver detta lägger hon extra fokus på våra ungdomar och driver dessutom en av Sveriges största biljardhallar.

Årets Carra: David Pennör, BK Borgen

Förra säsongen blev verkligen genombrottsåret för denne spelare: Han vann SM för första gången mot en av världens absolut bästa spelare och vid sitt första VM tog han sig vidare från gruppspelet i tuff konkurrens. Han har klättrat över 100 placeringar under säsongen och är nu nr 44 på världsrankingen. Grattis David Pennör!

Årets Snook: Belan Sharif, Kungsholmens BK

Han vann Nordiska Mästerskapen i Finland och dessutom 3 av 6 rankingtävlingar under säsongen. Han deltog i prestigefyllda Q-School i England under våren vilket gjorde att han missade SM, men hans resultat och utveckling under året gör ändå att han är överlägsen som Årets Snook.

Årets Förening: Umeå BK

Denna förening har utvecklats enormt under säsongen, med en ny hall, stor satsning på juniorsidan, lokal biljardserie och överlag en väldigt aktiv verksamhet. Sättet de har finansierat och startat en ny hall på är ett föredöme för andra föreningar och vi ser fram emot att följa deras fortsatta verksamhet under nästa säsong.

Årets Tävlingsarrangör: Stockholm Carambole Club

Efter att ha legat i träda i många år återuppstod denna förening för ett par år sedan och har gjort en enorm comeback sedan dess. Med kunniga tävlingsledare, tydlig information inför turneringarna och inte minst livesändningar från nästan varje tävling ser de till att arrangemanget flyter på bra på endast tre bord och att alla spelare känner sig välkomna. De gör ett viktigt jobb för att lyfta carambolen och är väl förtjänta av utmärkelsen Årets Tävlingsarrangör.

Årets Ungdomsledare: Daniel Silvennoinen, Stockholms BS

En välkänd profil inom ungdomsträningen i Stockholm som har jobbat som ledare i flera år. Han brinner för ungdomsbiljarden och vill skapa kontinuitet i träningen, och har även engagerat sig i nystarten av Ungdoms-SM. Han är lugn, pedagogisk och ett föredöme för sina elever.

Årets Eldsjäl: Robert Haag, BK Stars

En av de mest engagerade personerna inom biljarden i Sverige, både på föreningsnivå och för den allmänna nyttan. Han lägger ner mycket tid på aktiviteter som inte alltid syns eller hörs men som ger effekt i det långa loppet. Tillsammans med Stars Biljard har han skapat en central träffpunkt i Laxå som har gjort stor skillnad för biljardsporten på bara några år.

Årets Fair Play: Juniorlandslaget i Pool - Ragnar Grönsten, William Viitanen, My Nguyen, Kasper Östlund

Dessa unga spelare har framtiden för sig men har redan visat upp ett mycket lovande spel med framgångar både på NM och EM. De har en mycket professionell attityd både vid och utanför bordet vilket också uppmärksammades under EM då Kasper Östlund fick motta domarnas Fair Play-pris. Vi är stolta över våra juniorer och ser fram emot att följa deras utveckling under lång tid framöver!

Uppdaterad: 09 JAN 2019 15:47

Sticker SAY NO!!!