Vinnare Biljardgalan 2019

Årets Spelare – My Nguyen
Denna spelare tog förra säsongen klivet rakt in i världstoppen. Efter EM-guldet 2018 följde hon upp med ett VM-brons i 9-ball och det blev plötsligt mycket tydligt att Sverige har fått en ny stjärna att räkna med. Med hjärta, passion och inte minst riktigt bra spel ser vi fram emot att få följa hennes fortsatta framgångar, och vi säger stort grattis till Årets spelare!

Årets Junior – My Nguyen
Denna unga spelare har visat sig värdig uppgiften att representera Sverige i ett antal olika sammanhang och dessutom prestera på topp. Alltid förberedd, alltid proffsig och iskall vid bordet - en bra förebild för alla våra unga spelare. Efter EM-guldet förra året visste hela Europa vem hon var, och efter VM-bronset vet nu även hela världen det. Stort grattis till Årets Junior!

Årets Tävlingsarrangör – Stockholm Snooker- och Billiardsklubb
Denna förening har höjt standarden inom sin gren för tävlingsarrangemang och inspirerar även de andra grenarna med sina idéer. Under förra säsongen justerade de och klädde om alla bord och höll i tre av säsongens åtta rankingtävlingar, liksom alla svenska mästerskap. De organiserade även ett mycket lyckat NM där de lyckades få in ett flertal externa sponsorer. De såg till att alla rankingtävlingar, alla SM samt NM sändes live via sociala media. Kort sagt, de har satt sporten för kartan för fler än inbitna biljardrävar. Stort grattis till Årets Tävlingsarrangör!

Årets Carra – Michael Nilsson
Under hela säsongen visade han upp en professionalism i sitt tävlande som många eftersöker. Hans deltagande på den svenska tävlingstouren hjälper både spelare och carambolen som sport i sverige att fortsätta utvecklas i rätt riktning, mer än vad han antagligen själv förstår. Efter en tids bortavaro gjorde han comeback med ett spel i absolut världsklass och slutade säsongen som ohotad etta på rankingen. Stort grattis till Årets Carra!

Årets Poolare – Henrik Larsson
Han strävar oförtröttligt efter att upplysa och utbilda andra inom poolbiljarden, samtidigt som han tävlar på högsta internationella nivå. Hans insatser har lett till att många utanför biljardvärlden fått upp ögonen för vilken lättillgänglig och samtidigt utmanande sport det är, och vi ser fram emot att utveckla och växa sporten ännu mer med hans hjälp framöver. Stort grattis till Årets Poolare!

Årets Snook – Simon Lindblom
Vi är mycket imponerade av att denne spelare, i hård konkurrens med andra toppspelare i landet och trots sämre förutsättningar för träning, inte bara lyckades bli pappa under förra säsongen utan också klev in och vann SM för andra gången. Starkt spel, fint sikte och inte minst ett proffsigt uppträdande vid bordet – det är ett nöje att säga stort grattis till Årets Snook!

Årets Förening – Malmö Carambole- och Snookerklubb
Med hjälp av engagerade och rutinerade medlemmar, och en vänlig och familjär atmosfär i sin hall, har denna förening spelat en stor roll för utvecklingen av svensk biljardsport under säsongen 2018-19. Med stor vilja och glädje har de hjälpt snookern att etablera sig utanför Stockholm, och de byggde om hallen för att få plats med ett fjärde carambolebord. Alla tävlingar flyter på som de ska och verksamheten drivs av en engagerad och välskött förening. Det är med stort nöje som vi utser Malmö CSK till Årets Förening!

Årets Ungdomsledare – Sam Mubarak, Kumla BC
Ett hjärta som brinner för ungdomar och att få dem att spela biljard. En drivkraft att få saker att hända och se resultat. En önskan att sprida biljardsporten över hela landet och engagera ungdomar i träning och tävling. Allt detta är egenskaper som utmärker denna ledare, som trots sin unga ålder redan har en imponerande meritlista. Vi är mycket imponerade och vill väldigt gärna se vad han lyckas åstadkomma under de närmaste åren. Stort grattis till Årets Ungdomsledare!

Årets Eldsjäl – Linus Thor, Uppsala BS
Att vara en eldsjäl är i grunden ett otacksamt jobb, och denne person har haft ett av de mest otacksamma uppgifterna inom sporten. Han har oförtröttligt sett till att allting flyter på, läggs upp, ändras, tas bort eller läggs till. Han har funnits till hands vecka ut och vecka in, även om man ofta inte märker det förrän det inte fungerar. Vi säger ett stort tack för din ovärderliga insats, och ett stort grattis till Årets Eldsjäl!

Årets Fair Play – Jessika Nilsson, Familjens BF
Fair Play är något som är inbyggt i biljardsporten, och det kan ibland vara svårt att välja någon som utmärker sig särskilt på detta område. Men årets vinnare är ödmjuk och professionell vid bordet, med en osviklig känsla för sportmanship. Som medlem i Team Sweden är detta naturligtvis extra viktigt och vi är stolta att ha henne med i teamet. Stort grattis till Årets Fair Play!

Årets Komet – Ragnar Grönsten, BK Milen
Årets vinnare har höjt sig enormt under de senaste två åren, och visat prov på ett moget spel vid bordet långt över sin ålder. Resultaten under förra säsongen talar för sig själv, där han etablerade sig som ett namn med stor chans på topplaceringar framöver. Vi är imponerade och vill se mer – stort grattis till Årets Komet!

Uppdaterad: 22 OKT 2019 11:02

Sticker SAY NO!!!