Dubbelt Helsingborg i Stockholm

2018-10-18 15:54
Dominanten i 3-vallare just nu, David Pennör från BK Borgen i Helsingborg, fick se sig besegrad av klubbkamraten Nalle Olsson när den andra Elittävlingen för säsongen avgjordes i Stockholm i helgen.
  • Uppdaterad: 2018-10-18 15:54

Nalle Olsson, helgens segrare i Stockholm

Höstens andra Elittävling i 3-vallars carambole arrangerades mycket snyggt och exemplariskt i Stockholm på två hallar, Söderbiljarden på Bondegatan där SCC skötte tävlingen samt Biljardpalatset på Kungsholmen med SBS som tävlingsledare. Hela 26 man deltog, vilket är väl godkänt. Favoriter var förstås regerande svenska mästaren David Pennör tillsammans med Nalle Olsson, Björn Lohmander, Peter Lohmander och Henryk Kalita, som efter en tids frånvaro har äntligen hittat tillbaka till carambolen.

Tävlingen höll god standard och favoriterna höll för trycket. Redan i åttondelen möttes David och Björn, som spelade finalen i den senaste deltävlingen i Malmö. Då vann David med endast en pinne! Denna gången lyckades David vinna lite bekvämare med 40-30/32. Tre hemmaspelare lyckades nå kvartsfinal - Bo Bäckman, Mattias Enerdahl och Henryk Kalita - liksom Anders Kall, enda representanten från Göteborg som dessutom svarade för turneringens högsta serie på 12. Bravo!

Finalen mellan David Pennör och Nalle Olsson var svårspelad men slutade ändå 40-31 på 40 stötar. "Det är väldigt sällan en final innehåller så många stötar", säger David. "Ett bevis på hur svår men samtidigt hur fascinerande denna sport är!"

Bästa genomsnitt i tävlingen hade Peter Lohmander på 1.172 tätt följt av David Pennör 1.132, Nalle Olsson 1.038 och Henryk Kalita 0.982. Slutresultatet efter Elit 2 innebär inga större förändringar i rankingen. David leder bekvämt 600p före Nalle, som har dock knappat in 300p. På tredje plats är Henryk på 4300p tätt följt av Björn på 4200p.

Nästa Elittävling går i Helsingborg den 3-4 november och det går redan nu att anmäla sig till tävlingen på BiljardOnline, fram till torsdag den 1 november kl 17. Elitspelare i skrivande stund är David Pennör, Nalle Olsson, Henryk Kalita, Björn Lohmander, Bo Gustafsson, Manuel Orrellana, Peter Lohmander, Niclas Bergendorff, Giglio Alvarado och Stefan Hillvin.

Fullständiga resultat från senaste tävlingen hittar ni på Cuescore.com under fliken Organisationer och Svenska Biljardförbundet.

Skribent: Carambolekommittén

SBF_banner_biljardmagasinet2