Svenskar i hetluften innan jul

19 NOV 2019 22:06
Året närmar sig sitt slut, men tro inte att det blir lugnare på biljardfronten för den skull. Under de närmaste veckorna har vi framför oss ett veritabelt smörgåsbord av högklassiga internationella biljardtävlingar, de flesta med svenska deltagare.
  • Uppdaterad: 19 NOV 2019 22:06

Det börjar redan denna vecka, då det är dags för 9-ball World Championships U17, U19 & Girls på Cypern 21-23/11. My Nguyen representerar Sverige tack vare sina starka EM-resultat i år, och hon får sällskap av sina nordiska spelarkollegor Nina Torvund och Emil-Andre Gangflot från Norge samt Christoffer Lentz från Danmark. Förbundskapten för de nordiska spelarna är Vegar Kristiansen från Norge.

Direkt efteråt styr My kosan till Treviso, Italien där hon är den enda nordiska spelaren att representera Europa i vad som kan kallas Mosconi Cup för ungdomar, nämligen Atlantic Challenge Cup 25-30/11. Förra året vann Europa över USA med 11-0, och Team USA är garanterat ute efter revansch.

Samtidigt, på andra sidan Atlanten, kör det ”riktiga” Mosconi Cup igång 25-28/11. Detta år spelas tävlingen i Las Vegas och svenske Marcus Chamat är återigen lagkapten för Team Europa. USA vann äntligen förra året efter en lång period av europeisk dominans, och vi håller tummarna för att årets turnering blir riktigt spännande!

Samma vecka har vi också två andra prestigefyllda turneringar på gång, i pool och carambole. Vår granne Danmark arrangerar VM i 3-vallars carambole 26-30/11 i Randers, där Sverige har två starka medaljkandidater i fältet: Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson. Och i Florida spelas World 14-1 Championships 20/11-4/12, med vår egen Tom Storm i startlistan.

Sen blir det en kort andhämtningspaus till och med mitten av december, då VM i 9-ball för dam och herr arrangeras. Damerna spelar i Hainan, Kina 12-19/12 och här har Monika Margeta fått chansen att delta. Herrturneringen avgörs 10-17/12 i Doha, Qatar, dock utan någon svensk representant.

Mer information kommer publiceras löpande. Under tiden kan ni hitta info på dessa länkar (finns ej länkar för alla tävlingar ännu):

Skribent: SBF

Sticker SAY NO!!!