Svenska spelare i hetluften i Holland och USA

05 AUG 2019 19:16
Veldhoven i Nederländerna och New York i USA är spelplatserna för två stora biljardevent denna vecka – Verhoeven Open i 3-vallars carambole samt EM i pool för Seniors & Ladies. Sverige har spelare med på bägge kontinenterna.
  • Skapad: 05 AUG 2019 19:16

Veldhoven i Nederländerna fortsätter att vara i fokus för pool-Europa ett par veckor till, och nu är det dags för EM för Seniors & Ladies. Liksom på juniorsidan har Sverige flera medaljer att försvara från förra året: Silver för damlaget samt två individuella bronsmedaljer för damerna i 8-ball och 9-ball. Turneringen invigs idag, måndag 5 augusti, och inleds med 14-1 för seniorerna. Därefter följer 10-ball, 8-ball och 9-ball, med avslutning tisdag 13 augusti. Lagspelet startar på torsdag och avslutas på lördag.

Sverige representeras av följande spelare:

Seniors:

Pontus Dalén

Mats Elfroos

Patrik Ehnbom

Kent Karlsson

David Larsson

Mahmut Mutto

Johan Svanberg

Ladies:

Ann-Sofie Löfgren

Annika Nilsson

För resultat och lottning: https://europeanpoolchampionships.eu/draw-results/

För livestream: https://www.kozoom.com/en/pool-billiard/

På andra sidan Atlanten startar idag även en av carambolevärldens mest prestigefyllda turneringar: Verhoeven Open i New York, USA. I damturneringen som spelades den 2-4 augusti fick världsmästarinnan och titelförsvararen Therese Klompenhouwer från Nederländerna överraskande se sig besegrad av 18-åriga sensationen Ju-Eun Han från Korea, med siffrorna 30-28 på 31 efter en jämn och spännande final.

Herrarnas turnering omfattar 102 deltagare där Torbjörn Blomdahl, Dáni Sanchez, Eddie Merckx (titelförsvarare) och Semih Sayginer är de enda fyra seedade spelarna som går direkt in i huvudtävlingen. Tomas Tullberg är den andre svenske deltagaren i tävlingen som börjar med gruppspel i 14 grupper, sju spelare i varje. Tomas är i grupp L och spelar sin första match idag kl 14.30 lokal tid (20.30 svensk tid).

Två spelare från varje grupp plus de fem bästa treorna går vidare till nästa nivå, liksom tre spelare som avgörs genom dels spelarauktion, dels lotteri. I gruppspelet är distansen 25 utan efterstöt.

För resultat och lottning: http://umb.cuesco.net/competition/schedule?idx=39&round=Qualification#content

För livestream: http://www.kozoom.com/en/billiard-carom/live/

Observera att det krävs olika inloggningskonton för pool och carambole.

Vi önskar alla svenska deltagare stort lycka till!

Skribent: SBF

Sticker SAY NO!!!