Vietnams stora genombrott i carambolen

2018-06-06 09:27
Årets andra World Cup i 3-vallars carambole hölls i Ho Chi Minh, Vietnam. Överraskande är att Vietnam har tagit ett riktigt stort steg framåt på världskartan som en av de dominerande länderna inom 3-vallars carambolen.
  • Uppdaterad: 2018-06-06 09:27

En glad vinnare: Quyet Chien Tran från Vietnam

Många trodde att Sydkorea skulle invadera sporten med språngmarsch och ta över Europa, som i decennier har varit den ledande världsdelen. Nu får både Europa och Sydkorea se upp. Att tre hemmaspelare nådde till semifinalen är väldigt starkt gjort. Endast världsettan Frédéric Caudron nådde semifinalen där han fick se sig besegrad av Quyen Chien Tran med en pinne! I den andra semifinalen vann Dinh Nai Ngo bekvämt över Nguyen Troc Nguyen med 40-17. Hemmapubliken har aldrig varit så lyrisk och högljudda med stående ovationer och jubel som nu, när en helvietnamesisk final väntade för första gången, och finalen bjöd på väldigt bra spel. Ngo spelade helt fantastiskt och drog ifrån tidigt för ledning 23-8 på 5 (!) stötar! Här trodde många att det var kört för Tran men efter pausen så var det helt omvänt! Tran började spela helt suveränt och lyckades vända på steken trots underläge med 11-29, till karriärens första seger med 40-39! Partiet var nog en av de bästa finalerna någonsin som innehöll allt - spänning, dramatik och show!

Hur gick det för våra svenska deltagare då? Jodå... inte så pjåkigt. Tran Moc Tai åkte ut redan första dagen i kvalet och var inte i sitt esse. Henryk Kalita spelade bra men förlorade också sina 2 matcher. " Jättekul att få åka till en World Cup och att förlora mot spelare som har 1.5 i genomsnitt är inte fy skam!" berättar Henryk. För svenske mästaren David Pennör gick det lite bättre. Han vann sin kvalgrupp och gick vidare till sista kvalet innan huvudtävlingen. Där fick han två spelare från Turkiet rankade topp 4 i hemlandet i sin grupp, Cenit Lufti och Birol Uymaz. David förlorade mot Lufti med endast en pinne efter att David gjorde en fantastisk serie på 10 i efterstöt. "Jag märkte direkt i den sista stöten att det var för tunn träff på första bollen... " berättar en ändå nöjd David efter förlusten. "Men att få såna stående ovationer och applåder från publiken är jättekul!"

Nu var det bara seger i sista matchen som gällde. David tog kommandot direkt och ledde med otroliga 23-3! "Här var jag nog dum som inte tog paus när domaren frågade ... efter det rasade allt", konstaterar David. Efter pausen fick David inga lägen alls att gå på och Birol kunde sakta men säkert vända och vinna matchen med 40-30.

Därmed var det bara en svensk kvar, och Torbjörn Blomdahl vann första matchen i huvudtävlingen mot dansken Tonny Carlsen med blotta förskräckelsen, 40-39! Att Tonny nästan lyckades vinna matchen efter Torbjörns makalösa öppning med en serie på 14 (!) var nästan för bra för att vara sant. Torbjörn lyckades dock hålla nerverna i styr och avgjorde matchen med en svår stöt. I åttondelen däremot blev Ngo var alldeles för svår för Torbjörn. Ngo kontrollerade matchen från början till slut och vann med 40-27. Man märkte att Blomdahl inte var i slag efter operationen men han kommer definitivt tillbaka och håller fortfarande sjätte plats på världsrankingen.

Nästa World Cup går i Blankenberg, Belgien den 11-17 juni och sedan i Porto, Portugal den 2-8 juli. 4 svenskar kvalar i Belgien och det är David, Henryk Kalita, Nalle Olsson och Per Hägg. I Porto är det endast David som medverkar.

Skribent: David Pennör

rf_logga