Andra raka segern och nytt svenskt rekord för Michael Nilsson

05 FEB 2019 22:43
Michael Nilsson har verkligen kommit tillbaka till biljarden med besked - andra raka tävlingssegern och med ett snitt som heter duga, hela 1.713.
  • Uppdaterad: 05 FEB 2019 22:43

I helgens femte rankingtävling för 3-vallars carambole Elit vann Michael Nilsson sin andra raka tävlingsseger med stor övertygelse. 1.713 i totalsnitt säger nästan allt! Finalmotståndaren var lite överraskande Bo Gustafsson från Lund som lyckades nå finalen genom att slå en av favoriterna, Nalle Olsson, med 40-35/28 i semifinalen – en stark prestation! I finalen vann sedan Michael med 40-31 på 36 ingångar.

Den andra semifinalen mellan Michael och Björn Lohmander var ett helt sanslöst parti där Michael bjöd på spel i världsklass och utklassade Björn totalt med 40-10 på 7 (!) stötar - svenskt rekord! Bravo! Torbjörn Blomdahl hade det tidigare rekordet mot Tay Quoc Co, Malmö, med 50-17 på 10 stötar i Helsingborg 1994.

Förstaseedade i tävlingen David Pennör, Helsingborg, kämpade tappert. Efter den första vinsten var det lottat så att David och Michael fick mötas redan i den andra omgången. En mycket jämn och välspelad match där både spelarna bjöd publiken på dramatik och mycket bra spel. Michael vann med endast en pinne - 30-29/20. David hamnade då på förlorarsidan och fick där möta Björn Lohmander som i sin tur förlorade mot Bo Gustafsson efter en rafflande shoot-out. Även matchen mot David slutade i shoot-out men den här gången med Björn som vinnare. "När jag ledde med 29-21 var det helt omöjligt att sätta dit matchbollen och David närmade sig hela tiden. Trodde att jag skulle förlora när David hade en bra chans att göra sin matchpoäng i matchen ... ibland har man tur!" berättar Björn glatt efter segern.

Tävlingen hölls i Malmö med 20 deltagare - 8 man från Stockholm, 1 från Göteborg och 11 från Skåne. Hela sju spelare höll över 1.0 i totalsnitt: Michael Nilsson 1.713, Bo Gustafsson 1.039, Nalle Olsson 1.364, Björn Lohmander 1.163, Tai Tran 1.208, Henryk Kalita 1.046 och David Pennör 1.219. En positiv överraskning var hemmaspelaren Tai Tran som har spelat riktigt bra och det märks tydligt att träning ger resultat, bland annat besegrade han en av favoriterna Henryk Kalita i storartad stil. Glädjande också att så många spelare från norr dök upp såsom Bo Bäckman, som presterade väl godkänt och förlorade mot Nalle i en tät match i kvarten, Giglio Alvarado, som också nådde kvarten men föll mot Michael samt Victor Kalita som också gjorde en godkänd insats. Yenny Bajtner, den enda kvinnliga carambolespelaren just nu, kämpade tappert i tävlingen med ett fint totalsnitt 0.441 och en 15:e plats. "Det här ger mig bra träning och motivation inför EM i Brandenburg, samtidigt som det är jättekul!" sade Yenny efteråt.

Rankingen har efter denna tävling fortfarande David Pennör i ledning knappt före Nalle Olsson med 300p. Trea är Peter Lohmander tätt följd av Björn Lohmander och Henryk Kalita. Michael Nilsson gör ett jättekliv upp i rankingen till 7:e plats. De spelare som är rankade som Elitspelare inför nästa rankingtävling är David Pennör, Nalle Olsson, Peter Lohmander, Björn Lohmander, Henryk Kalita, Niklas Bergendorff, Michael Nilsson, Bo Bäckman, Giglio Alvarado och Stefan Hillvin.

Alla resultat och aktuell rankinglista finns på Cuescore.com under fliken Organisationer och Svenska Biljardförbundet. Nästa Elittävling går i Stockholm den 9-10 mars i Stockholm.

Skribent: Carambolekommittén