Ändring i lottning Lag-SM

2018-11-17 04:19
Poolkommittén beslutar att lag Umeå BK 3 och lag Gefle BK 3 byter plats.
  • Uppdaterad: 2018-11-17 04:19

Beslut rörande indelning av lagen i Omgång I av 2018-2019 års Lag-SM

Poolkommittén

Med anledning av protest från Gefle BK har poolkommittén beslutat att byta plats på två lag, Umeå BK 3 som skulle ha spelat i Borlänge och Gefle BK 3 som skulle ha spelat i Umeå.

I den nya indelningen spelar således alla tre Umeå BK lagen i Umeå och två Gefle lag spelar i Borlänge.

Motivering:

I den ursprungliga lottningen placerades ett av lagen från Gävle i Umeå och ett av lagen från Umeå i Borlänge eftersom det är mindre bra att hela tre lag från samma förening spelar i samma grupp. Detta öppnar för potentiellt taktikspel och PK ville undvika den risken.

Gefle BK har därefter lämnat in en protest, på grund av ökade resekostnader, och med hänvisning till texten i De Nationella Tävlingsbestämmelserna som lyder ”Grupper med max 6 lag i varje, som delas in så geografiskt nära som möjligt. I den mån det går skall det undvikas att lag från samma klubb hamnar i samma grupp”. Enligt deras läsning av texten så går principen ”geografisk närhet” före principen ”undvika att lag från samma klubb hamnar i samma grupp”.

Poolkommittén medger viss otydlighet och utrymme för olika tolkningar av texten och beslutar om ändring av lottningen i årets Lag-SM.

Inför nästa år förtydligas regeln så att det blir tydligt för alla deltagande lag att resor till annan ort kan förekomma, och ofta gör det, och att alla anmälda lag måste vara redo att resa till den orten där lottningen placerar dem även om det finns grupper som ligger geografiskt närmare.

För poolkommittén,

Dzenan Sahovic