Arpat Pulat glänste i snookerns Ranking 7

31 MAR 2019 21:35
Ett stort startfält blev det i snookerns Ranking 7 som spelades 24 mars på Snookerhallen i Stockholm. Hela 34 deltagare och svenskt rekord blev det redan i första spelomgången!
  • Skapad: 31 MAR 2019 21:35

Rekordet var visserligen av det lite mer udda slaget, men det är värt att notera att Dan Wikström trots 64 års längre erfarenhet inte kunde hålla undan för knallhatten Walter Laikre. Säkra segersiffror med 2-0 för tioårige Walter som helt klart är ett löfte för framtiden!

Tonåringarna Max Nettleton och Nils Ritenius Manjer stod också för starka insatser. Max pressade Mats Eriksson till skiljeframe och hade inte ”gummiarmen” drabbat ”Påga-Nils” vid sista brun, så hade det blivit skiljeframe även mot Suleman ”Sulan” Salam. Mats och Suleman fick dock nöja sig med varsin tredjeplats i slutänden.

Arpat Pulat var stark dagen igenom och tappade endast ett frame, det första i finalmatchen mot Simon Lindblom och därefter rullades det i serier på 48, 86 och 58 för att stänga matchen. Vi gratulerar Arpat till segern och Simon till en fin andraplats!

Undertecknad dömde den mycket välspelade finalen och det är glädjande att två av våra absolut bästa spelare kan hålla så hög klass trots studier och barnvagnspyssel som begränsar träningsmöjligheterna.

Det är ett brett nationsspektrum på rankingtävlingarna numera. Två trevliga afghaner med hemvist i Växjö var ett nytt tillskott till övriga nationer: Thailand, Norge, England, Pakistan och USA.

Nästa tävling, Ranking 8, spelas söndag 28 april, även det på Snookerhallen.

Kim Hartman, för Snookerkommittén

Walter Laikre, Stockhoolm SBK. Foto: Tony Barmin

Dan Wikström, Stockholm SBK. Foto. Tony Barmin

Deltagarna i Ranking 7 på Snookerhallen. Foto: Tony Barmin

Fotot högst upp på Dan och Walter är taget av Walters pappa, Jerry Nilsson.

Skribent: Snookerkommittén

Sticker SAY NO!!!