Både favoriter och nya ansikten i årets SM i Pool - Svenska Biljardförbundet

Både favoriter och nya ansikten i årets SM i Pool

2018-06-13 13:19
I början av juni samlades Sverige-eliten i Pool i Stockholm för att göra upp om SM-medaljerna i 8-ball, 9-ball och 10-ball. Många favoriter infriade förväntningarna men det var också roligt att se ett par nykomlingar ta för sig ordentligt.
  • Uppdaterad: 2018-06-13 13:25

JoLo & Co i Stockholm stod som värd för Svenska Mästerskapen för säsongen 2017/18, med TriQ Club som arrangör. Under helgen livesändes matcherna från ett utvalt bord med hjälp av utrustning från SBF:s nya samarbetspartner SolidSport. Det var första gången utrustningen användes och även om det finns ett antal punkter att förbättra inför nästa säsong var resultatet ändå mycket lovande.

Tävlingen inleddes på fredagen 8 juni med 10-ball, där regerande mästarna Louise Furberg och Christian Sparrenlöv Fischer var på plats för att försvara sina titlar. Det såg bra ut för Christian till en början då han vann sina tre första matcher utan att tappa alltför många poäng på vägen, men i semifinalen blev det stopp mot World Cup of Pool-kompanjonen Tomas Larsson, som vann 8-5 för avancemang till finalen. I den andra semifinalen på herrsidan vann Jesper Carlsson 8-5 mot Adam Rydström, som i sin tur besegrat Marcus Chamat 8-7 i en rysare till kvartsfinal. Carlsson mot Larsson i final alltså, och det blev veteranen Larsson som avgick med segern denna gång med siffrorna 8-2.

På damsidan följde Louise Furberg samma mönster som Christian och fick nöja sig med en bronspeng denna gång efter förlust i semi mot Monika Margeta, 2-6. Monika mötte sedan Ann-Sofie Löfgren i finalen, dit hon tagit sig efter tuffa matcher mot först Jessika Nilsson (6-5) och därefter Helena Benjamin (6-4). Finalen var till en början jämn upp till 3-3 innan Monika ryckte ifrån och avgjorde till seger 6-3.

På lördagen spelades 8-ball och även här var regerande mästarna på plats, Helena Benjamin och Adam Rydström. Adam föll dock i kvartsfinalen med 5-8 mot vapendragaren och rivalen Lukas Andersson, som i sin tur förlorade nästa match mot Adrian Weiss för att sluta på en bronsplats. Marcus Chamat slog Sanne Azar 8-5 i kvartsfinalen och Jesper Carlsson 8-4 i semifinalen för att ta sig till final där Adrian Weiss väntade. Det blev också Adrian som dominerade matchen och välförtjänt vann sin första SM-medalj med segersiffrorna 8-2.

Damerna hade mycket jämna matcher fram till finalen, som  hade den största segermarginalen. Ann-Sofie Löfgren utkämpade en tuff strid mot Ulrika Andersson i första omgången som slutade med vinst 6-5, men föll i semifinalen 3-6 mot Helena Benjamin. Samma öde väntade Louise Furberg som slog My Nguyen 6-4 i första matchen men förlorade 4-6 mot Monika Margeta i semi. Finalen mellan Helena och Monika slutade med klara siffrorna 6-2 i Helenas favör, som därmed försvarade sin titel från 2017.

Traditionsenligt spelades 9-ball på söndagen som avslutande gren, med ett mycket öppet fält. Tomas Larsson och Louise Furberg vann förra året men nådde inte riktigt ända fram denna gång. Louise började starkt med seger 7-0 över Jessika Nilsson men fick se sig besegrad 5-7 mot Ulrika Andersson i semifinalen. My Nguyen visade klassen när hon vann 7-5 mot Monika Margeta i första matchen men i semi visade Helena Benjamin var skåpet ska stå med en övertygande seger, 7-1. Finalen på damsidan blev oerhört jämn och avgjordes först i sista upplägget, där Helena drog det längsta strået för vinst och guld i 9-ball med siffrorna 7-6.

Tomas Larsson hade en mycket övertygande segersvit fram till finalen. Efter siffrorna 9-1 mot Fuad Dzin, 9-1 mot Felix Karlberg, 9-2 mot Alban Richard och 9-2 i semi mot Adrian Weiss såg det ut som om inget skulle kunna stoppa honom från att försvara sin titel. Men Christian Sparrenlöv Fischer ville annorlunda – han var på jakt efter sin första SM-titel i 9-ball och radade upp en minst lika imponerande vinstsvit på väg till finalen. 9-2 mot Mattias Widengren, 9-1 mot Stefan Ericson, 9-7 mot Daniel Bakircioglu och ett resolut 9-0 mot Jyri Halttu i semifinal. Med de förutsättningarna är det inte konstigt att det blev en oerhört jämn final mellan Larsson och Fischer, och när Fischer rullade i matchbollen för seger med 8-7 och sitt första SM-guld i 9-ball blev det jubel och glädjetårar vid bordet.

Ett stort GRATTIS till guldmedaljörerna och naturligtvis även till övriga medaljörer och deltagare för en fantastisk SM-helg! Vi tackar också hallen, arrangören, tävlingsledningen, domarkåren och övriga funktionärer som hjälpte till för att få helgen att flyta på utan några problem. Utan er skulle tävlingsverksamheten inte fungera och vi är mycket glada att ni väljer att lägga ner tid på detta engagemang.

Tävlingsledning: Charlotte Breitcreuz, Bo Peterson och Gabriel Azar

Domare: Tom Eksell (huvuddomare), Daniel Silvennoinen, Bengt Engfeldt, Poj Hedström och Michael Lawn

Detta år hölls ingen bankett i samband med SM utan istället kommer förbundet att arrangera en större tillställning i anslutning till förbundsstämman i december, med middag och prisutdelning i ett antal olika kategorier. Mer information om detta kommer efter sommaren.

Tack för den här säsongen, vi ses igen i augusti!

\\ Poolkommittén

Resultat i SM Poolbiljard 2018

8-ball Herr

1. Adrian Weiss, Malmö BK

2. Marcus Chamat, Gefle Cue Club

3. Lukas Andersson, Malmö BK

3. Jesper Carlsson, BK Milen (Göteborg)

8-ball Dam

1. Helena Benjamin, Stockholms BS

2. Monika Margeta, Stockholms BS

3. Louise Furberg, TriQ Club (Stockholm)

3. Ann-Sofie Löfgren, TriQ Club (Stockholm)

9-ball Herr

1. Christian Sparrenlöv Fischer, Norrtelje BK

2. Tomas Larsson, Gefle Cue Club

3. Adrian Weiss, Malmö BK

3. Jyri Halttu, Gefle Cue Club

9-ball Dam

1. Helena Benjamin, Stockholms BS

2. Ulrika Andersson, Familjens BF (Stockholm)

3. Louise Furberg, TriQ Club (Stockholm)

3. My Nguyen, BK Stöten (Eskilstuna)

10-ball Herr

1. Tomas Larsson, Gefle Cue Club

2. Jesper Carlsson, BK Milen (Göteborg)

3. Christian Sparrenlöv Fischer, Norrtelje BK

3. Adam Rydström, BK Flamingo (Karlskrona)

10-ball Dam

1. Monika Margeta, Stockholms BS

2. Ann-Sofie Löfgren, TriQ Club (Stockholm)

3. Louise Furberg, TriQ Club (Stockholm)

3. Helena Benjamin, Stockholms BS

Det finns några bilder från helgen upplagda i vårt bildgalleri  men vi tar gärna emot fler om det var någon som tog egna bilder! Mejla dem i så fall till This is a mailto link så lägger vi upp dem på hemsidan.

Helena Benjamin, Stockholms BS, tog hem tre pokaler i helgens SM: Guld i 8-ball och 9-ball samt brons i 10-ball

Adrian Weiss, Malmö BK, tog sin första SM-titel när han vann guldet i 8-ball.

Skribent: Poolkommittén

rf_logga