Belgisk seger i världscupen i Antalya

2018-05-09 17:28
Årets första World Cup i 3-vallars carambole arrangerades 23-29 april i Antalya, Turkiet. 3 svenskar åkte dit för att försöka kvala in till huvudtävlingen. Torbjörn Blomdahl fick tyvärr lämna återbud.
  • Uppdaterad: 2018-05-09 17:28

Öppningsceremonin i Antalya

Bästa svenska prestation svarade David Pennör för när han lyckades vinna sin kvalgrupp första dagen och avancerade till sista kvalomgången innan huvudtävlingen. Varken Thomas Tullberg eller Nalle Olsson fick inte sitt spel att stämma riktigt och åkte ut efter två raka förluster i sina respektive grupper.

Tullberg - Kim Yeoung Chull 16-30, Tullberg - Ahmet Bayatli 10-30

Olsson - Sung II Jeuong 20-30, Olsson - Sung Uk Oh 16-30

Davids vinster över Sung II Jeuong med 30-21 och Dionisis Tsokantas 30-18 gjorde att han var framme i den sista och svåraste kvalomgången innan huvudtävlingen. Nu väntade de absoluta världsspelarna, och David fick belgaren Eddy Leppens och hemmaspelaren Adnan Yuksel i sin grupp. "Tråkigt att behöva förlora första matchen mot Yuksel. Hade så många bra chanser men tog tyvärr inte vara på mina lägen", sade David efter sin sorti ur tävlingen.  Jag spelade väldigt bra mot Leppens och föll med flaggan i topp. Svårt att komma tillbaka när Leppens gör tre serier på 6 i rad och ligga under med 21-7 efter 9 stötar... men jag är nöjd ändå med mitt spel." Med ett totalsnitt på nästan 1.3 är det väl godkänt.

Den stora nyheten var att Torbjörn Blomdahl blev tvungen att lämna återbud till tävlingen på grund av återhämtning efter en operation. Det är extremt sällsynt att Torbjörn missar en världscuptävling och han lovade att vara med i nästa World Cup i Vietnam den 21-29 maj.

Tävlingen vanns av belgaren och världsettan Frédéric Caudron. Med ett helt suveränt och klanderfritt spel med ett snitt på fantastiska 2.739 lekte han bokstavligen hem titeln. Ingen motståndare lyckades komma över hälften mot Caudron, vilket säger en hel del om vilken otrolig och fantastisk spelare han är.

Nästa World Cup går i Ho Chi Minh, Vietnam den 21-29 maj där tre svenskar utöver Torbjörn deltar: David Pennör, Henryk Kalita och Tran Moc Tai. Innan dess avgörs individuella SM i Helsingborg 10-13 maj, då Torbjörn Blomdahl gör sitt årliga framträdande i Sverige.

Skribent: David Pennör

SBF_banner_biljardmagasinet2