Dags för årsmöte?

25 JAN 2019 16:15
Nytt år betyder årsmöten samt uppdatering av kontaktuppgifter och medlemsregister. När föreningens årsmöte senast ska hållas beror på om ni har kalenderår eller brutet räkenskapsår.
  • Skapad: 25 JAN 2019 16:15

För de föreningar som har kalenderår är det vanligt att det i stadgarna står att årsmötet ska genomföras före utgången av mars månad. För föreningar med brutet räkenskapsår är det vanligtvis före utgången av augusti månad.

Som de flesta av er säkert känner till så har Riksidrottsförbundet (RF) de senaste två åren genomfört en granskning av SBF:s (och andra mindre specialidrottsförbunds) föreningar. Ett antal av föreningarna fick anmärkningar på stadgar och felaktigheter kopplade till föreningens årsmöte. Vi vill därför påminna er om hur viktigt det är att ni följer vad som står i era stadgar när ni kallar till och genomför ert årsmöte. Av era stadgar framgår bland annat föredragningslistan/dagordningen för årsmötet. Det är viktigt att ni tar upp samtliga punkter och protokollför dessa under ert årsmöte. Om ni är osäkra på något kring ert årsmöte – hör av er! Vi hjälper gärna till. Om ni vill och vi har möjlighet deltar gärna en representant från SBF på ert årsmöte. Tänk även på att ni kan kontakta ert distriktsidrottsförbund/SISU-distrikt om ni har frågor om ert årsmöte, vill ha en extern ordförande, etc.

Att göra i samband med årsmötet (följ vad som står i era stadgar):
• Kalla samtliga medlemmar till årsmötet
• Upprätta verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, revisionsberättelse (mallar hittar ni i dokumentbanken)
• På mötet: upprätta röstlängd, följ den föredragningslista/dagordning som finns i era stadgar, protokollför samtliga punkter.
• Skicka in era årsmöteshandlingar samt årsmötesprotokollet till oss.
• Uppdatera föreningens kontaktuppgifter i IdrottOnline.

Stadgar
Vi får då och då frågor från er om era stadgar. Antingen för att de har försvunnit eller för att ni har frågor om innehållet. Vi har tyvärr inte samtliga föreningars stadgar. För att vi ska kunna hjälpa er på bästa sätt skulle vi därför uppskatta om ni skickade in era stadgar till oss.

Info till SBF
• Meddela oss gärna datum för ert årsmöte
• Skicka in årsmötesprotokoll och årsmöteshandlingar
• Uppdatera föreningens kontaktuppgifter i IdrottOnline
• Skicka in föreningens stadgar.

Skicka till This is a mailto link eller till Svenska Biljardförbundet, Box 11016, 100 61 Stockholm

Skribent: SBF

Sticker SAY NO!!!