Dags för årsmöte för föreningar med brutet räkenskapsår

24 JUL 2019 10:26
Nu har halva året passerat och för de föreningar som har brutet räkenskapsår innebär det att det är dags för årsmöte. När ni ska hålla ert årsmöte framgår av era stadgar, vanligtvis före utgången av augusti.
  • Skapad: 24 JUL 2019 10:26

Som de flesta av er säkert känner till så har Riksidrottsförbundet (RF) de senaste två åren genomfört en granskning av SBF:s (och andra mindre specialidrottsförbunds) föreningar. Ett antal av föreningarna fick anmärkningar på stadgar och felaktigheter kopplade till föreningens årsmöte. Vi vill därför påminna er om hur viktigt det är att ni följer vad som står i era stadgar när ni kallar till och genomför ert årsmöte. Av era stadgar framgår bland annat föredragningslistan/dagordningen för årsmötet. Det är viktigt att ni tar upp samtliga punkter och protokollför dessa under ert årsmöte.

Om ni är osäkra på något kring ert årsmöte – hör av er! Vi hjälper gärna till. Kontakta Sofia på This is a mailto link. Om ni vill och vi har möjlighet deltar gärna en representant från SBF på ert årsmöte. Tänk även på att ni kan kontakta ert distriktsidrottsförbund/SISU-distrikt om ni har frågor om ert årsmöte, vill ha en extern ordförande, etc.

Att göra i samband med årsmötet (följ vad som står i era stadgar):
• Kalla samtliga medlemmar till årsmötet
• Upprätta en verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, revisionsberättelse (mallar hittar ni i dokumentbanken)
• På mötet: upprätta röstlängd, följ den föredragningslista/dagordning som finns i era stadgar, ta upp och protokollför samtliga punkter.
• Skicka in era årsmöteshandlingar samt årsmötesprotokollet till oss.
• Uppdatera föreningens kontaktuppgifter i IdrottOnline.

Ladda upp era årsmöteshandlingar
Ladda upp era årsmöteshandlingar under Årsrapporter i IdrottOnline.
1. Logga in på IdrottOnline
2. Klicka på fliken Administration i menyn högst upp
3. Klicka på Årsrapporter i menyn till vänster
4. Klicka på knappen Skapa rapport till höger
5. Fyll i rapporten och ladda upp filerna. Har ni alla handlingar samlade i ett dokument laddar ni upp det under Övriga årsmöteshandlingar. Har ni gjort ändringar i era stadgar laddar ni upp den nya versionen av era stadgar samt kommenterar vilka ändringar ni har gjort.
6. Klicka på Skicka in till SF

Skicka in årsrapport

Kan du inte klicka på knappen Skapa rapport?
Då måste du ändra så att du står under Biljard och inte Förening i menyn högst upp. Klicka på rullisten, välj Biljard och klicka på Byt.

Ändra till Biljard

Det går också bra att skicka era handlingar till This is a mailto link eller till Svenska Biljardförbundet, Box 11016, 100 61 Stockholm

Sticker SAY NO!!!