David Pennör tog hem fjärde raka Elittävlingen

2017-06-18 11:33
Helgen 10-11 juni arrangerades den sista och fjärde deltävlingen för Elit innan sommaruppehållet i 3-vallars carambole. 15 man var anmälda och med ett samarbete med bägge klubbarna SCC och SBS kunde tävlingen genomföras på ett utomordentligt bra
  • Uppdaterad: 2017-06-18 11:41

Då Nalle Olsson, Tran Moc Tai, Michael Nilsson och Peter Lohmander saknades var David Pennör och Henryk Kalita storfavoriter att vinna tävlingen. Göteborgaren Anders Kall, som blev 3:a i senaste Elittävlingen, var tillsammans med Manuel Orellana, Rasmus Rasmusson, Bo Bäckman och Mattias Enerdahl, 3:a i årets SM, stora outsiders.

Tävlingen innehöll inte heller några direkta skrällar förutom att en ganska oväntad spelare nådde en av semifinalplatserna - Bo Svensson från Göteborg! Starkt gjort! I semin blev det dock tyvärr stopp mot Henryk Kalita som vann komfortabelt med 40-13. Andra semifinalen vann David Pennör enkelt mot Manuel Orellana med 40-18, vilket innebar samma spelare i final - för fjärdee gången i rad! "Nu vill jag ha revansch på David från senaste finalen där han vann med en poäng. Lite surt då jag verkligen spelade bra under hela den tävlingen", sade en revanschsugen Henryk. Finalen var välspelad och bägge följdes åt under större delen av partiet. Avgörande var när David drog ifrån med två små serier i följd, 5 och 6 poäng i slutet av partiet och kunde sätta dit matchbollen i den 37e stöten - 40-30. "Känns jätteskönt att vinna för fjärde gången i rad. Visste att det här kunde bli en svår nöt att knäcka men jag har känt mig stark med stort självförtroende i ett par veckor och samtidigt tyckt att carambole är jätteroligt att spela!" sade en mycket glad David.

Finalspelen spelades på söndagen på Biljardpalatset med bred publik. Ett stort tack till Biljardpalatset och Söderbiljarden för arrangemanget och till tävlingsledarna Tobias Ring och Rasmus Rasmusson. Hela tävlingen höll ett hyfsat snitt på 0.590. Både David Pennör, totalsnitt i tävlingen på 1.119, och Henryk Kalita, 0.919, drar ordentligt ifrån i rankingen. David har nu 5800 p och Henryk 5200. 3:a är fortfarande Nalle Olsson, 4200, och 4:a Tran Moc Tai på 3900.

Slutranking för Elit 2017-06-11:

1. David Pennör

2. Henryk Kalita