Dramatik i Carambolens sista Elittävling

28 MAJ 2019 10:43
Vilken dramatik det blev i säsongens sista Elittävling i 3-vallars carambole! Inför tävlingen handlade det mest om vilken av de tre spelarna, David Pennör, Nalle Olsson eller Michael Nilsson, som skulle titulera sig som rankingvinnare 2018.
  • Skapad: 28 MAJ 2019 10:43

Säsongens sista Elittävling i 3-vallars carambole arrangerades av Stockholms CC på Söderbiljarden på Bondegatan i Stockholm. Klubben arrangerade tävlingen väldigt bra och proffsigt, där tävlingsledaren Giglio Alvarado höll i trådarna på ett mycket föredömligt sätt.

För många i det 21 man starka startfältet gällde det att kvalificera sig direkt till SM eller till kvalet. De 7 bästa i totalrankingen är direktkvalificerade till huvudtävlingen i SM.

David Pennör, Nalle Olsson och Michael Nilsson infriade förväntningarna och nådde semifinal tillsammans med den duktige hemmaspelaren Henryk Kalita. Björn Lohmander, som var rankad 4 innan tävlingen, var inte med i Stockholm. "Jag är redan klar för SM så jag laddar batterierna hemma inför SM", förklarade Björn.

Semifinalen blev riktigt spännande. Michael mötte Nalle och Henryk mötte David. Michael avverkade matchen ganska bekvämt och vann med 40-30 medan den andra semin var desto tuffare. Spelarna höll jämn takt upp till 22-21 när David lyckades dra ifrån med en serie på 7 till 22-28. David lyckades hålla undan och vann med 40-24. Nu blev det verkligen spännande. Vem av finalisterna skulle bli rankingvinnare?

Finalen blev mycket spännande och bägge spelarna bjöd på världsklass och underbart lir under hela matchen. Matchen stod och vägde upp till 33-33 och det var hur öppet som helst om vem som skulle dra det längsta strået. När David missade sin stöt hårfint tog Michael väl vara på chansen och gick ut med en serie på 7 och vann därmed tävlingen för tredje gången i år! Starkt! Under den serien gjorde Michael en fantastisk svår stöt som avgjorde partiet. "Att göra en sån superstöt i det läget när det var som mest spännande är helt otroligt!" berättar en jättenöjd åskådare. Stående ovationer och applåder till bägge spelarna som kramade om varandra efter matchen. Bägge spelarna höll världsklass under hela tävlingen med 1.513 i snitt för Michael och 1.466 för David. Bravo!

Hela finalmatchen och spelarnas Tack-tal finns att beskådas på Söderbiljardens Youtube kanal under "Elitranking 3-vallars carambole 19/5".

Den totala rankingen är nu följande: Michael Nilsson, David Pennör, Nalle Olsson, Björn Lohmander, Henryk Kalita, Bo Gustavsson och Bo Bäckman. Dessa är direktkvalificerade till SM tillsammans med Torbjörn Blomdahl som får ett wildcard. Stefan Hillvin missade den sista platsen med en hårsmån, då Bo Bäckman lyckades nå kvartsfinalen och därmed knep de rankingpoäng som behövdes.

SM 29 maj – 2 juni
SM spelas den 29 maj till 2 juni på Söderbiljarden på Bondegatan i Stockholm. Öppet kval på första dagen och halva andra dagen. På fredag, den 30 maj, kl 15 börjar huvudtävlingen med 3 st 4 manna-grupper där ettan, tvåan och de 2 bästa treorna går vidare till kvartsfinal. Tävlingen kommer att LIVE streamas på Söderbiljardens hemsida samt LIVE score på cuescore.com/sbfcarambole. Passa på och besök Söderbiljarden och se när hela den svenska Eliten med Torbjörn Blomdahl i spetsen försöker knipa den åtråvärda SM-titeln från den regerande svenska mästaren David Pennör.

Skribent: Carambolekommittén