Dubbla EM-äventyr för de svenska landslagsspelarna

25 APR 2019 17:52
Europeiska Mästerskapen i Pool och Carambole spelas i år samtidigt i Treviso respektive Brandenburg. Sverige skickar deltagare till båda mästerskapen med goda förhoppningar om medalj.
  • Uppdaterad: 25 APR 2019 17:52

Biljardälskare i Europa får sin passion väl tillgodosedd under de närmaste veckorna, då Kozoom visar alla matcher från EM i både Pool och Carambole, vilket innebär många timmars nöje för alla fans.

EM i Pool spelas i Treviso, Italien, den 27/4-7/5, medan EM i Carambole går av stapeln i Brandenburg, Tyskland, den 25/4-5/5. Sverige skickar totalt 15 spelare till mästerskapen, fördelat på 10 för pool och 5 för carambole, enligt nedan:

Pool:

Lukas Andersson (Youth)

Sanne Azar (Men)

Helena Benjamin-Nyberg (Women)

Louise Furberg (Women)

Henrik Larsson (Wheelchair)

Monika Margeta (Women)

Jessika Nilsson (Women)

Adam Rydström (Men)

Christian Sparrenlöv-Fischer (Men)

Adrian Weiss (Men)

Carambole:

Torbjörn Blomdahl

David Pennör

Nalle Olsson

Björn Lohmander

Yenny Bajtner

EM i pool spelas i disciplinerna 8-ball, 9-ball, 10-ball, 14-1 samt lag för dam och herr, och Sverige deltar i samtliga grenar. Carambole-EM omfattar imponerande 18 (!) olika discipliner, men Sverige deltar här enbart i 3-vallars carambole individuellt för dam och herr samt i lag för herrar. Spelstart för Sveriges del är därmed inte förrän 2 maj.

All information om tävlingarna, lottning, resultat och streaming hittar ni här:

(Observera att det krävs separata Kozoom-konton för att kunna se både carambole och pool)

I samband med mästerskapen äger också de europeiska förbundens respektive årsmöte rum. Sverige representeras av ordförande Eva Viding Bussell vid EPBF:s årsmöte för poolen 4 maj, och av Bo Svensson för carambolen vid CEB:s kongress och årsmöte 3-4 maj. Bo Svensson är också förbundskapten för landslaget i carambole, medan pooltruppen leds av Ann-Sofie Löfgren.

Vi önskar hela den svenska truppen stort LYCKA TILL och kommer givetvis sitta klistrade framför alla matcher. Heja Sverige!

Skribent: SBF