Familjefinal och en efterlängtad comeback

2018-11-09 09:25
Säsongens tredje Elitomgång i carambolen bjöd både på dubbla Lohmanders och Michael Nilsson i startfältet, till publikens stora förtjusning.
  • Uppdaterad: 2018-11-09 09:25

Far och son Lohmander möttes i final: Peter t v, Björn t h

Det är inte ofta far och son möts i en final inom 3-vallars carambolen. Många tänker nog tillbaka på Blomdahl-eran då pappa Lennart och sonen Torbjörn dominerade sporten totalt med stora framgångar, både nationellt och internationellt. Den här gången var det pappa Björn Lohmander som mötte sonen Peter. "Det har hänt en gång tidigare att jag och Peter mötts i en final, för ett par år sedan. Tror att jag vann då ...", berättar en glad Björn, strax efter vinsten mot David Pennör i semifinalen.

I den andra semifinalen mellan Peter Lohmander och - glädjande nog för alla carambolespelare och för biljardsporten - en återvändande Michael Nilsson var det så jämnt det kunde bli. Michael Nilsson har gjort en comeback för spel i Sverige efter ett par års frånvaro. "Jag hade tröttnat lite på carambolen och ägnade istället mer tid åt familjen och mitt bolag." förklarar Michael. "Nu tycker jag att det är roligt igen och så länge jag tycker det så fortsätter jag." Vi får hoppas att Michael har kommit för att stanna.

Semifinalen slutade oavgjort, bägge spelarna spelade väldigt bra och bjöd publiken på ett underbart spel. Michael hann först till 40 men Peter lyckades göra de 2 poängen i efterstöten för oavgjort och shoot-out. Starkt! Michael gjorde sedan ytterligare 2 poäng i shoot-outen innan Peter kunde göra en poäng mer och därmed gå vidare till finalen. "Jag hade jättetur i den tredje poängen då jag fick in en knack in i ett bra läge...", säger Peter. Men en bra spelare ska ju ha lite tur!

Finalen blev en ganska bekväm resa för Peter Lohmander som tog en gruvlig revansch mot Björn efter deras senaste finalmöte. Siffrorna blev 40-32 på 36. Peter spelade otroligt bra under hela tävlingen med ett totalsnitt på fina 1.312! Endast Michael Nilsson hade bättre med smått otroliga 1.462. David Pennör med 1.168 hade tävlingens bästa parti och högsta serie: Ett parti till 30p på 11 stötar och en serie på 16, och att hela 7 man höll över 1.0 i snitt är väldigt roligt.

Delad trea blev Henryk Kalita med 1.0 i snitt och godkänt spel. Förre Elitvinnaren Nalle Olsson åkte ut i kvarten. Ett litet utropstecken från Stefan Hillvin från Malmö och Jesper Johansson, BK Borgen, som båda nådde kvartsfinalen. David Pennör leder fortfarande ohotad rankingen före Nalle Olsson. Peter Lohmander tog ett rejält kliv uppåt från 7:e till en 3:e plats, med Henryk Kalita på fjärde plats. Björn Lohmander har samma antal rankingpoäng som Peter men sämre snitt.

Tävlingen arrangerades väldigt proffsigt i Helsingborg av klubben BK Borgen. Ett stort tack till tävlingsledarna Jesper Johansson och Magnus Jarbo som såg till att allt flöt mycket bra under turneringen och med livestreamingen.

Nästa Elittävling går i Stockholm den 11-12 december innan säsongen tar ett uppehåll till nästa år. De 8 högst rankade spelare inför den sista och årets Elit är David Pennör, Nalle Olsson, Peter Lohmander, Björn Lohmander, Henryk Kalita, Manuel Orrellana, Niklas Bergendorff och Stefan Hillvin.

Skribent: Carambolekommittén

SBF_banner_biljardmagasinet2