Försäkring hos Folksam

28 MAJ 2019 13:24
Har du koll på vilka försäkringar din förening har och på vilket sätt du som spelare är försäkrad?
  • Skapad: 28 MAJ 2019 13:24

Alla föreningar som är medlemmar i Svenska Biljardförbundet omfattas automatiskt av RF Föreningsförsäkring Bas som är tecknad och betalad av RF hos Folksam. Försäkringen bytte namn den 1 maj. Försäkringen är ett grundskydd och det är styrelsens ansvar att kontrollera om försäkringen måste kompletteras. Hos Folksam kan basförsäkringen kompletteras med något av de utökade paketen: Mellan, Mellan Plus eller Stor.

Det här ingår i Föreningsförsäkring Bas
Ansvarsförsäkring – försäkringen kan ge föreningen ersättning om föreningen skulle bli skadeståndsskyldig för en person- eller sakskada.
Förmögenhetsbrottsförsäkring – försäkringen ersätter skada som anställda eller förtroendevalda i föreningen gjort sig skyldiga till genom förmögenhetsbrott mot föreningen eller annan.
Rättsskyddsförsäkring – Ni kan få ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader vid tvistemål och skattemål.
Patientförsäkring – Försäkringen ersätter personskada enligt patientskadelagen för hälso- och sjukvård som genomförts av behörig sjukvårdspersonal som arbetat på uppdrag av föreningen.
Olycksfallsförsäkring - Försäkringen omfattar ideella ledare, tränare, funktionärer, förtroendevalda och domare, som under ideella uppdrag för föreningen råkar ut för olycksfallsskada eller råkar ut för akut psykisk kris på grund av traumatisk händelse.

Läs mer om de fullständiga villkoren för Föreningsförsäkring Bas (länk till Folksam)

Nyheter i försäkringen från och med den 1 maj
Utökat ansvar – tidigare ingick endast den idrottsliga ideella verksamheten men nu ingår även verksamhet med syfte att skaffa inkomster till föreningen med hjälp av ideella uppdragstagare.
Styrelseansvarsförsäkring – gäller för den ideella föreningens styrelse.
Olycksfallsförsäkring – en del förbättringar såsom höjd ålder för när ersättningens avtrappning startar från 50 till 65 år, höjd åldern för ersättning vid Dödsfall oavsett orsak från 65 år till 70 år.

Idrottsförsäkring via tävlingslicensen
Genom tävlingslicensen har alla spelare en olycksfallsförsäkring hos Folksam. Försäkringen ger att grundskydd om spelaren råkar ut för en skada i samband med tävling, organiserad träning och uppvisningar anordnade av Svenska Biljardförbundet och dess föreningar. Försäkringen gäller också under direkt färd till och från dessa aktiviteter.
För att omfattas av försäkringen måste medlemmen var registrerad i föreningens medlemsregister i IdrottOnline.
Läs mer om de fullständiga villkoren för Idrottsförsäkringen (länk till Folksam)