Första rankingtävlingen i snooker i Malmö

2018-11-22 15:00
Hela 22 spelare mötte upp för Malmö CSK:s första rankingtävling i snooker - troligen den första tävlingen utanför Stockholm någonsin. Hemmalaget dominerade antalsmässigt, men det blev gästerna som tog hand om topplaceringarna.
  • Uppdaterad: 2018-11-22 15:00

Efter viss oro bland arrangörerna efter en inledande match som aldrig tycktes ta slut, flöt allt på bättre än väntat, och när spelet på lördagen kunde summeras hade man klarat av 26 matcher på de tre borden. Som väntat var det en del skillnader i kvalitet mellan spelarna, men allas gemensamma snookerintresse gjorde hela tävlingen till en helg med många nya kontakter i en mycket trevlig stämning.

Spelmässigt dominerade de fyra gästande stockholmarna. Alla var kvar till kvartsfinalerna, dit också fyra skåningar tog sig. Västkustgänget fick ge sig tidigare denna gång. Till semifinalerna tog sig Jim Johansson trots vissa problem med att klara av Richard Lundin i kvartsfinalen. Motståndare i semi var Andrej Nasibov, som slagit Max Nettleton i kvarten, och det blev en lätt seger till en stabilt spelande Jim, liksom tävlingarnas högsta break på 58.

I den andra semifinalen möttes Andy Nettleton och hemmaklubbens Nils Ritenius Manjer. Fjortonårige Nils hade på vägen dit bland annat besegrat Benjamin McCabe i en tuff match. Och tufft blev det också i semifinalen... En moget spelande Nils hade ledningen två gånger i en svängig match, (någon 40-serie från Nils, och någon 50-serie från Andy) och han hade nog ett par lägen att avgöra i sista frame. Attack eller safe? Men det var Andy som skar i den sista svarta med en lång fantastisk stöt från en position halvvägs ner i gult hål.

Så var det dags för final.
Jim som suttit och vilat ett tag medan den andra semifinalen avgjorts, klev in och dominerade direkt. Stadigt gjorde han sina bollar och petade in vit i för Andy jobbiga positioner. Han lämnade inte några större lägen och det var först i fjärde frame som det blev lite jämnare. Några överraskande missar från Jim gav oss som satt bredvid små, små funderingar om det verkligen skulle kunna vara möjligt för Andy kunna vända matchen. Men Andy lyckades inte utnyttja sina lägen och Jim Johansson stod med 4-0 som en riktigt
välförtjänt vinnare i denna Malmös första tävling.

Vi på arrangörssidan är mer än nöjda med hur allt fungerade! Ett stort tack till alla er från både väst- och öst-kust. Vi hoppas få förtroendet fler gånger!

Malmö Carambole- och Snookerklubb
Mikael Wendeberg

Jim Johansson dominerade i Malmö

Andy Nettleton med Jim i bakgrunden. Så var det verkligen inte i finalen.

Skribent: Snookerkommittén

SBF_banner_biljardmagasinet2