Funktionärsutbildning 2019

09 SEP 2019 14:42
Svenska Biljardförbundet bjuder in föreningar att nominera deltagare till den första grundläggande funktionärsutbildningen för domare, tävlingsledare och instruktörer!
  • Uppdaterad: 09 SEP 2019 14:42

Anmäl dig till SBF Funktionärsutbildning 2019!

Utbildningen kommer att hållas under hösten 2019 och våren 2020 och bestå av två till tre träffar samt självstudier, on-line studier, distansstudier och ett avslutande projektarbete. Deltagare som har fullgjort alla åtaganden under utbildningen blir både certifierade domare, certifierade tävlingsledare och certifierade tränare/ledare.

Domarutbildningen innehåller teori (regelverk), praktik och förståelse om domarrollen. Utbildningen leder till ett domarcertifikat som möjliggör domaruppdrag på nationell nivå inklusive Svenska Mästerskapen. SBF:s domarutbildning samt erfarenhet av domaruppdrag är krav för framtida mer avancerade domarutbildningar samt för utbildningar på internationell nivå. (Notera dock att snooker har ett särskilt regelverk för domarcertifiering och domarutbildning. Ta kontakt för mer info).

Tävlingsledarutbildningen innehåller både praktiska färdigheter, utbildning i olika tävlingsadministrativa system, frågor gällande antidoping, fair-play, värdegrund och andra RF policys, samt grundläggande utbildning i kris- och konflikthantering i tävlingssammanhang.

Tränarutbildningen innehåller en grundläggande tränarutbildning i linje med SISUs Grundtränarutbildning, kompletterad med biljardspecifika instruktörsfärdigheter samt kunskaper om organisering av en träningsverksamhet.

Föreningar bör nominera minst en och max tre engagerade personer som är äldre än 15 år. Inga förkunskapskrav finns, alla biljardintresserade personer är behöriga att delta.

Första träffen, introduktionen, sker söndag den 20 oktober 09:00-15:00, i samband med föreningskonferensen på Scandic Triangel i Malmö. Det går bra att kombinera deltagande på konferensen med funktionärsutbildningen. Föreningar kan ansöka om ersättning för resekostnader för deltagare ur Idrottslyftet, ansökan via föreningens Idrottsmedelsapplikation i IdrottOnline. Mer info här http://www.biljardforbundet.se/forening/foreningskonferens2019/

Utbildningen fortsätter därefter via webbplattformen och i form av självstudier. Den andra träffen är planerad för februari/mars 2020 och kommer att vara mer praktiskt orienterad. Efter den andra träffen ska alla deltagare genomföra ett eget projektarbete inom ett av de tre områdena, till exempel anordna en tävling, åta sig ett domaruppdrag, eller anordna en serie träningspass. Projektarbetet avslutas med en skriftlig rapport i slutet av våren.

Framtidens biljardsport i Sverige är direkt beroende av tillgången på engagerade ledare ute i föreningarna. Svenska Biljardförbundet kommer att sätta allt större vikt på tillgång på utbildade ledare i framtida tävlingsverksamhet och utvecklingsarbete.

Ta tillfället i akt, nominera deltagare från Er förening!

Nominera senast den 18 september via mejl till This is a mailto link

I mejlet anger du deltagarnas namn, ålder och e-post samt vilken förening det är som nominerar.

Skribent: Sahovic Dzenan

Sticker SAY NO!!!