Foto: Anton Barmin

Glada vinnare på första svenska Biljardgalan

2018-12-06 22:26
Lördagen den 1 december hölls förbundsstämma för Svenska Biljardförbundets medlemsföreningar. Stämman följdes av bankett och den första upplagan av Svenska Biljardgalan.
  • Uppdaterad: 2018-12-06 22:26

På förbundsstämman närvarade 30 delegater som tillsammans representerade 17 föreningar, av 35 möjliga. Stämman leddes på ett föredömligt sätt av Ola Lundgren från Riksidrottsstyrelsen, och mötesagendan klarades av på drygt en och en halv timme. Viss diskussion uppstod innan omröstning angående styrelsens äskande att vid behov få disponera upp till 200 000 kr av aktuellt kapital utöver de 10 % som styrelsen kan använda utan stämmans godkännande. Styrelsen förtydligade att dessa medel enbart ska användas till utvärdering och utveckling av ett nytt verktyg eller system för tävlingsadministration, och redovisas separat vid nästa förbundsstämma. Anledningen till äskandet är att det är mycket svårt att i nuläget bedöma hur mycket pengar projektet kommer att kosta.

Ett par föreningar efterfrågade en tidsgräns för projektet medan andra menade att det vore bättre att spara pengarna till eventuella åtgärder om det blir så att SBF hamnar utanför RF i samband med de nya medlemsvillkor som kommer att föreslås på årsmötet i maj i nästa år. Styrelsen anser att en tidsgräns är svår att sätta då man i så fall riskerar att skynda fram ett beslut för att klara deadline. Avsikten är naturligtvis att få ett nytt tävlingssystem så snart som möjligt, men utan att kompromissa med specifikationerna för systemet.

Samma diskussion återkom vid behandlingen av två av de motioner som inkommit till styrelsen och som gällde dels just att byta ut BiljardOnline, dels att byta rankingsystem för pool. Båda hör ihop med det redan påbörjade arbetet med ett nytt tävlingssystem och styrelsen rekommenderade därför stämman att avslå motionerna.

Utöver detta flöt mötet på utan större avbrott, då ingen hade några synpunkter på vare sig verksamhets- eller förvaltningsberättelserna eller styrelsens andra proposition om ett antal stadgeändringar.

Efter konstituering ser den nya styrelsen ut som följer:

Ordförande: Eva Viding Bussell, TriQ Club

Vice ordförande: Sven Junghagen, Interpool BK Malmö

Kassör: Dmitriy Belevich, Stockholm SBK

Sekreterare: David Pennör, BK Borgen

Ledamot/Ordförande PK: Dzenan Sahovic, Umeå BK

Ledamot/Ordförande CK: Bo Svensson, BK Milen

Ledamot/Ordförande SK: Andy Nettleton, Stockholm SBK

Suppleant: Niklas Wirtanen, Kungsholmens BK

Suppleant: Sam Mubarak, Kumla BC

Suppleant: Mats Frösemo, Kville BC

På kvällen avhölls först en trerätters middag och därefter delades Biljardgalans priser ut. Varje kategori hade en prisutdelare som läste upp de nominerade namnen och sedan styrelsens motivering, för att slutligen annonsera vinnaren. Kvällens stora segrare blev My Nguyen från BK Stöten, som förutom den tunga kategorin Årets spelare också tog hem årets Junior samt Årets Fair Play tillsammans med resten av juniorlandslaget i pool. Alla vinnare kommer att presenteras här på hemsidan.

Galan blev mycket uppskattad och de vinnare som var på plats var mycket glada över sina priser. Det är styrelsens förhoppning att detta blir ett årligt återkommande evenemang och att vi kan hitta ett upplägg där alla som vill får vara med, för att skapa en riktig biljardfest!

Bilderna här nedan är tagna av fotografen och snookerspelaren Tony Barmin. Fler bilder kommer även att läggas upp i vårt bildgalleri inom kort.

Skribent: SBF

SBF_banner_biljardmagasinet2