Glöm inte att söka LOK-stöd

03 JAN 2020 13:23
Från och med i år gäller nya regelverk för de stöd som SBF respektive föreningarna kan få från RF. Gemensamt för de flesta av stöden är att vi behöver kunna visa hur mycket verksamhet vi bedriver för att få ta del av stöden.
  • Uppdaterad: 03 JAN 2020 13:23

Vi har löpande informerat er om de nya stödformerna och vad de kommer att innebära för SBF och er föreningar. I slutet på 2019 fastställdes regelverken och parametrarna för de olika stöden. De nya stödformerna på förbundsnivå består av ett organisationsstöd och fyra verksamhetsstöd. Verksamhetsstöd ges för Barn & Ungdom, Motionsidrott för vuxna och äldre, Elit samt Para. Gemensamt för de flesta av stöden är att vi behöver kunna visa hur mycket verksamhet vi bedriver för målgruppen för att få ta del av stöden.

Barn & Ungdom
Det första kriteriet för att ett förbund överhuvudtaget ska få verksamhetsstöd för barn och ungdom från och med år 2022 är att förbundet har 15 föreningar som bedriver regelbunden barn- och ungdomsverksamhet. Detta mäter RF genom att titta på rapporteringen av LOK-aktiviteter. Stödet för år 2022-2023 bygger på statistik från år 2019-2020. År 2018 var det sex stycken biljardföreningar som sökte LOK-stöd. Vi vet dock att ni är fler föreningar än så som bedriver barn- och ungdomsverksamhet. Det är därför oerhört viktigt att samtliga föreningar som har barn- och ungdomsverksamhet söker LOK-stöd. LOK-stödet utgörs av aktiviteter som varje förening rapporterar in för åldersgruppen 7-25 år. Statistik från LOK-stödet ligger även delvis till grund för det projektstöd för barn- & ungdomsidrott som föreningarna kan söka.

All information om LOK-stödet hittar ni här. Regelverk, hur ni ansöker, hur mycket ni får, etc.

Rapporteringen gör ni i IdrottOnline.
Aktiviteter genomförda 1/7-31/12 2019 ska rapporteras senast den 25 februari 2020.
Men det går bra att skicka in er rapport redan nu.