Henrik Larsson dubbel medaljör i EM i Treviso

11 MAJ 2019 16:31
EM i Poolbiljard 2019 för Dam, Herr, Rullstol och U23 arrangerades den 27/4-7/5 i Treviso, Italien. Turneringen samlade drygt 200 deltagare från närmare 40 länder i hela Europa och spelades i disciplinerna 8-ball, 9-ball, 10-ball, 14-1 samt lagspel.
  • Skapad: 11 MAJ 2019 16:31

Guld och brons till Sverige i EM i Poolbiljard 2019

Europeiska Mästerskapen i Poolbiljard 2019 för klasserna Dam, Herr, Rullstol och U23 arrangerades den 27 april till 7 maj i Treviso, Italien. Turneringen samlade drygt 200 deltagare från närmare 40 länder i hela Europa och spelades i disciplinerna 8-ball, 9-ball, 10-ball, 14-1 samt lagspel.

Sverige skickade en trupp på 9 deltagare, fördelat på 4 herrar, 4 damer och 1 rullstolsspelare. Största framgången blev ett guld i 10-ball i rullstolsklassen genom Henrik Larssons vinst över nykomlingen Kaspar Turks från Lettland. Det var Henriks 31:s EM-medalj och han tog även hem en 32:a genom att vinna brons i 8-ball, samt en femteplats i 9-ball.

Utöver Henriks medaljer tog sig Sverige till slutspel i alla discipliner vilket är en bedrift i sig då konkurrensen i Europa numera är knivskarp i alla klasser. Som exempel kan nämnas att slutspelet i 8-ball för herrar bestod av spelare från 20 olika nationer och för damerna i 9-ball från 12 nationer. Även i rullstolsklassen har konkurrensen hårdnat betydligt jämfört med bara några år sedan, och slutspelet för 8-ball bestod av spelare från 10 olika nationer. De främsta resultaten blev tre individuella femteplatser till vardera Jessika Nilsson i 10-ball, Christian Sparrenlöv Fischer i 14-1 samt Henrik Larsson i 9-ball.

I lagspelet svarade herrarna för en smärre sensation då de tog sig hela vägen till kvartsfinal där de var på håret att slå Österrike för en plats i medaljstriden. Österrike var klar favorit innan matchen men Sverige pressade dem stenhårt ända in i det sista på ett sätt som ingen annan hade räknat med, och österrikarna vann till slut med minsta möjliga marginal. En femteplats i lag för herrar är dock den näst bästa svenska placeringen på ett EM sedan 2016 då Sverige tog brons, och dessförinnan får man gå tillbaka ända till 2003 då herrarna tog guld i lagturneringen.

Under mästerskapen delades även domarnas pris Fair Play Award ut till varje klass, där Sveriges Helena Benjamin Nyberg var nominerad i damklassen.

I samband med EM hölls även EPBF:s årsstämma, där Sverige representerades av ordförande Eva Viding Bussell.

Stort tack till hela landslagstruppen för en fantastisk kämpaanda och laginsats, och ett riktigt stort grattis till "Henke" för ytterligare två EM-medaljer!

\\ Förbundsstyrelsen och Poolkommittén

Bilder från EM finns nu i vårt bildgalleri. Alla bilder är tagna av EPBF (vänligen respektera vattenmärkningen vid användning), Christian Sparrenlöv Fischer eller SBF.

Skribent: Poolkommittén

Sticker SAY NO!!!