Henrik Svedstedt segrare i Öppna Snooker-SM

2018-05-17 15:04
Under Kristi Himmelfärdshelgen avgjordes Öppna SM i Snooker på Snookerhallen i Stockholm. Efter en lång och tuff tävlingshelg stod slutligen Henrik Svedstedt som vinnare på söndagskvällen.
  • Uppdaterad: 2018-05-17 15:04

Fr v: SM-tvåan Jim Johansson, finaldomare Johan Hansson samt SM-vinnaren Henrik Svedstedt

På torsdagen samlades 16 förväntansfulla deltagare på Snookerhallen för att delta i kvalet till SM. Huvudstaden bjöd på strålande majväder och det var mycket varmt inne på hallen, så pass varmt att tävlingsledningen godkände att spela utan fluga eller slips.

Åtta deltagare gick vidare, två i varje grupp, och lottades in i huvudtävlingen som startade på fredagen. Spelet pågick sedan under fredag och lördag för att slutligen avgöras på söndagen. Där möttes Andy Nettleton och Henrik Svedstedt i ena semifinalen medan Jim Johansson spelade mot Simon Lindblom i den andra. Bägge matcherna slutade 5-2 till Henrik respektive Jim, som därmed möttes i finalen. Spelarna följdes där åt upp till 2-2 innan Henrik lyckades få ett litet försprång och gå upp till ledning 3-2, och därifrån var det raka spåret till seger 6-2 i frames (49-46, 23-60, 60-46, 34-54, 80-23, 61-13, 49-19 samt 65-36).

Bifogat finns ett spännande referat i dagboksform från tävlingsledningen om hur tävlingen utvecklade sig under helgen.

Dagbok Öppna SM 2018.pdf

Resultat SM Snooker Öppna 2017/2018

1. Henrik Svedstedt, Stockholm SBK

2. Jim Johansson, Stockholm SBK

3. Simon Lindblom, Stockholm SBK

3. Andy Nettleton, Stockholm SBK

5. Saad Aziz, Stockholm SBK

5. Mats Eriksson, Stockholm SBK

5. Whatcharawut Khaengkhan, Stockholm SBK

5. Suleman Kukka Salam, Stockholm SBK

Fler bilder från tävlingen hittar ni i bildgalleriet.

Skribent: Snookerkommittén

SBF_banner_biljardmagasinet2