Information från styrelsen angående RF:s SF-granskning

2017-09-26 00:04
Tidigare idag fick SBF ett mejl från RF som meddelade att den genomlysning som de gjorde i våras av de specialförbund som hade färre än 50 medlemsföreningar nu var klar.
  • Uppdaterad: 2017-09-26 00:04

I ett bifogat brev redovisades  resultaten för Svenska Biljardförbundets del, och det var tyvärr en mycket negativ rapport.

Resultatet från RF:s rapport:

Antal föreningar

Granskad utan anmärkning

13

Granskad med mindre avvikelse

5

Granskad med större avvikelse

5

Inte granskad

14

Totalt antal föreningar

37

”Inte granskad” innebär att ”föreningen trots påminnelser inte inkommit med begärda handlingar alternativt att föreningen har hörts av och meddelat att föreningen har upphört alternativ inte längre bedriver någon verksamhet.”

Det är särskilt slående att hela 14 föreningar får bedömningen ”Inte granskad”. För RF betyder dessa siffror att vår verksamhet i praktiken består av 18 fungerande föreningar, klart mindre än de minimum 25 föreningar som är ett krav för att vara en del av RF.

Vid en genomgång av det medlemsregister som ligger till grund för RF:s undersökning kan vi konstatera att det är väldigt få föreningar som är regelrätt inaktiva eller har upphört. Vi måste därför dra slutsatsen att övriga föreningar som hamnar i kategorin ”Inte granskad” helt enkelt inte har skickat in redovisningen till RF, av okänd anledning.

Den direkta konsekvensen av detta är att vårt SF-stöd för 2018 preliminärt minskar med 209 155 kronor, vilket innebär att ca 15 % av våra allmänna RF-medel försvinner. Definitivt beslut om detta tas av RF i januari 2018. Dessutom kommer det att göras en översyn av fördelningen av Idrottslyftsmedel för 2018, vilket kan innebära att även detta minskar.

Det största hotet från denna rapport är att vi som förbund riskerar att bli uteslutna ur RF på grund av bristande rutiner och uppföljningar hos både föreningar och tidigare förbundsstyrelser. Jag och styrelsen kommer att göra allt vi kan för att förhindra att detta sker, men vi måste också kunna lita på att vi har våra föreningar bakom oss. Det är hög tid att börja engagera sig som medlem för att biljardsporten ska kunna överleva och utvecklas utanför den lilla klick intresserade som finns idag. En aktiv förening med fungerande styrelseverksamhet ska utan problem kunna använda IdrottOnline för att uppdatera sitt medlemsregister, betala årsavgiften till förbundet, hålla årsmöten och så vidare.

Ett av de första initiativen som den nya styrelsen satte i verket i våras var att ta fram en omfattande plan för att utbilda föreningarna i styrelsearbete, genomföra relevanta utbildningar och se till att de skulle ha en central kontakt att vända sig till för stöd och hjälp. Redan i höst planerar vi en medlemskonferens där mycket av detta står på agendan, och inbjudan till detta ska skickas ut inom kort. Detta arbete känns nu viktigare än någonsin för att stärka vår sport och vår sammanhållning, och jag vill verkligen understryka er centrala roll som aktiv förening för att vi ska lyckas.

Styrelsen ska i nästa steg träffa RF för att gå igenom och diskutera resultatet av undersökningen, och vi hoppas att det leder till att vårt bidrag förblir oförminskat nästa år. Det positiva i hela den här situationen är att det kan bli startskottet för en ny, bättre organiserad era inom biljardsporten. Det här kan vara det som behövs för att få oss alla att vakna till och inse att förbundets verksamhet är direkt beroende av föreningarnas verksamhet, att allt hänger ihop. Vi i styrelsen kan söka medel och skapa möjligheter för tillväxt, men utan engagerade föreningar gör det ingen som helst skillnad. Det är NI därute som är biljardsporten, nu och framåt, och jag hoppas att vi gemensamt kan förverkliga all den potential som vi har tillsammans.

Med hopp om framtiden

Eva och resten av styrelsen

Skribent: Styrelsen

rf_logga