Intensiv helg väntar konferensdeltagare i Malmö

17 OKT 2019 22:15
Imorgon startar året föreningskonferens, där 20 föreningar och närmare 50 deltagare samlas för att diskutera stort som smått inom svensk biljardsport. På agendan står bland annat föreläsningar, workshops och Svenska Biljardgalan.
  • Skapad: 17 OKT 2019 22:15

Scandic Triangeln i Malmö står som värd för Svenska Biljardförbundets föreningskonferens 2019, och deltagarna kan vänta sig ett späckat schema. Biljardsporten står inför stora förändringar, liksom hela idrottsrörelsen, och många svåra beslut är att vänta under det närmaste halvåret för förbundsstyrelsen. Här behöver vi medlemmarnas stöd och vägledning, och denna medlemskonferens kommer att ha stort fokus på diskussioner om framtiden.

Det rivstartar redan på fredag kväll då konferensen inleds med att representanter från tre olika medlemsägda- eller drivna hallar berättar om sina projektet för att starta en egen hall. Därefter följer ett kvällspass med antingen föreningsutveckling eller en inspirationsföreläsning under ledning av en lokal förening, och som avslutning en gemensam middag på hotellet.

Lördagen inleds med information från både SBF och Skåneidrotten/SISU och därefter diskussioner i smågrupper med fokus på verksamhet och prioriteringar under de närmaste åren. Efter lunch återupptas framtidsdiskussionen innan deltagarna sedan delas upp i grupper igen för s k områdesworkshops: 30 min diskussion vardera för tre ämnen: Barn & Ungdom, Förening och Jämställdhet samt Parabiljard & Inkludering. Konferensdelen av dagen avslutas sedan med ett grenspecifikt pass som behandlar tävlingsverksamheten för de olika grenarna.

Efter en gemensam middag på lördagskvällen äger sedan Biljardgalan 2019 rum, där förbundsstyrelsen delar ut pris till vinnarna i 11 olika kategorier, baserat på förra säsongens resultat, medlemmarnas röster samt kommittéernas motiveringar. Vi hoppas på överraskade miner, glada ansikten och inspirerande tacktal! Kvällen avslutas med mingel på hotellet.

Söndagen börjar med en kort gemensam inledning och därefter delas deltagarna upp fram till lunch: Dels de som anmält sig till SBF:s första funktionärsutbildning, dels ett par valbara pass för resten av konferensdeltagarna. Efter lunch samlas alla för ett gemensamt infopass om nya tävlingssystemet Cuescore, under ledning av Robert Haag, och vi har för avsikt att också sända detta pass live på något sätt. Konferensen avslutas sedan med del 2 av funktionärsutbildningen, medan övriga deltagare kan börja åka hemåt.

Som sagt, en fullspäckad helg och vi förväntar oss livliga diskussioner och många synpunkter, men också en helg med trevlig samvaro och många skratt, som det alltid brukar bli när biljardvärlden samlas på dessa tillställningar. Vi har många viktiga beslut att fatta utifrån det som RF kommer att besluta om nästa vecka och de diskussioner som förs på konferensen, men vi i styrelsen har tillit till våra medlemmar och ser fram emot många bra tankar och idéer under dessa dagar.

Vi ses i Malmö!

\\ Styrelsen