Lathund för registerutdrag ur belastningsregistret

03 DEC 2019 16:53
Från den 1 januari 2020 gäller att alla idrottsföreningar inom Riksidrottsförbundet ska kontrollera registerutdrag på personer som arbetar med barn och unga.
  • Skapad: 03 DEC 2019 16:53

Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag på personer som har uppdrag i föreningen och där har direkt eller regelbunden kontakt med barn. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.

Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är dock den enskilde ledaren som begär utdrag från polisen och visar upp det för utsedd person i föreningen. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag får sparas av föreningen.
Här hittar ni en lathund för registerutdrag som är en hjälp för er föreningar.
Materialet är avsiktligt enkelt och kortfattat.

Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person har varit aktiv i föreningen eller hur väl man känner varandra. För att ta ett helhetsgrepp kring tryggheten för barnen i er förening uppmanas föreningar att arbeta med materialet Skapa trygga idrottsmiljöer. I förlängningen är trygghetsarbetet en förutsättning för all idrottslig utveckling, som syftar till att skapa attraktiva föreningsmiljöer och som bidrar till idén om att vi idrottar i förening för att ha roligt, må bra och utvecklas hela livet.

Vid frågor kontakta ditt distriktsförbund eller besök rf.se/tryggidrott.
Ansök om registerutdrag på Polisens webbplats

Skribent: SBF