Lyckad föreningskonferens och glada galavinnare i Malmö

21 OKT 2019 23:58
I helgen samlades ca 50 deltagare från 20 föreningar för att diskutera biljardsportens förutsättningar och prioriteringar under de närmaste åren. På programmet stod både konferens och gala, och det blev ett par lyckade dagar i konstruktiv anda.
  • Uppdaterad: 21 OKT 2019 23:58

Vidar Jonsson från Skåneidrotten/SISU föreläste om mental träning och olika mentala verktyg

SBF:s föreningsutvecklare Sofia Asp gick bland annat igenom vad Trygg idrott innebär

Konferensens tre dagar innehöll en blandning av föreläsningar, workshops och diskussionspass. Föreläsarna hämtades både internt från biljardsporten samt från Skåneidrotten/SISU. Lördagen var den mest diskussionsintensiva dagen som startade med att förbundsordförande Eva Viding Bussell höll en presentation för alla deltagare där hon gick igenom vad de beslut som fattades på Riksidrottsmötet i maj egentligen innebär för biljardsportens del. RF:s beslutar denna vecka om vilket ekonomiskt stöd som Biljardförbundet kommer att få för 2020-2021, och även om inga siffror har offentliggjorts räknar förbundsstyrelsen med kraftigt minskat stöd under nästa period.

Större delen av lördagen ägnades därför åt diskussioner, både gemensamma och i mindre grupper, om viktiga ämnen som till exempel vilken verksamhet som bör prioriteras i kommande budget, hur vi ska nå upp till 50 föreningar, vilka för- och nackdelar ett samgående med annat förbund kan medföra, hur vi utvecklar barn- och ungdomsverksamheten, på vilket sätt vi kan arbeta mer med inkludering och demokrati, biljardens image i media och mycket annat. Agendan innehöll även workshops för specifika områden som t ex föreningsutveckling, jämställdhet och parabiljard, och som dagens sista pass genomfördes en grenspecifik workshop, där varje gren fick möjlighet att diskutera sin egen verksamhet i ljuset av dagens samtal.

Allt detta sammantaget resulterade i en lyckad konferens med många givande diskussioner, där det fanns utrymme för både vitt skilda åsikter och total enighet, beroende på ämne och ståndpunkt. Även om förutsättningarna för svensk biljardsport kommer att försämras kraftigt under de närmaste åren finns det fortfarande alla möjligheter att åstadkomma positiva förändringar genom små och stora initiativ, och stämningen bland deltagarna andades trots allt en försiktig optimism.

Det är dock viktigt att poängtera att även om det finns rykten, antaganden och gissningar i omlopp så är ingenting bestämt ännu. RF:s styrelse fattar sitt beslut imorgon, tisdag 22 oktober, och besked skickas ut till alla förbund den 23 oktober. Därefter kommer SBF:s styrelse att hålla ett extra telefonmöte den 28 oktober för att diskutera beslutet och bestämma hur styrelsearbetet ska gå vidare med detta. All vår verksamhet och budget kommer att granskas noggrant, varje intäkt och utgift kommer att vridas och vändas på och vi kommer under tiden hålla alla våra medlemmar informerade om vad som händer. Framförallt vill vi hitta bra och konstruktiva sätt att kommunicera och diskutera olika förslag och idéer med er, eftersom era synpunkter är av yttersta vikt för att vi i styrelsen ska kunna fatta beslut som är förankrade hos medlemmarna.

Det är också viktigt att förstå att det finns olika ”potter” med pengar som vi får från RF, där varje pott kommer med sina egna villkor för att vi ska få använda dem. Om vi söker och beviljas pengar för ett projekt för ökad jämställdhet inom biljarden kan vi inte använda dessa pengar till något annat, t ex skicka poolspelare till EM. Då blir vi återbetalningsskyldiga till RF och riskerar att inte kunna söka projekt längre. Likaså ska medel som är beviljade för vuxenidrott inte användas till barn och ungdomar, eller för parabiljard till styrelsearvoden. Man kan inte heller söka pengar specifikt till löpande verksamhet som t ex landslagsverksamhet, utan det ska täckas av förbundets egna medel alternativt elitstödet, om förbundet har rätt till detta. Det är därför långt ifrån självklart hur vi kommer att behöva prioritera mellan alla olika initiativ och områden som vi vill arbeta med för att utveckla vår sport.

GLADA GALAVINNARE

På lördagskvällen ägde även årets upplaga av Svenska Biljardgalan rum, efter en gemensam middag för alla deltagare. Kvällens stora vinnare blev BK Stötens My Nguyen, som för andra året i rad tog hem både Årets Junior och Årets Spelare. My själv säger: ”Det är otroligt hård konkurrens i varje kategori, så att vinna årets junior och årets spelare igen är en stor ära. Det är tufft att hålla uppe sin form genom en hel säsong så det känns bra att min träning ger resultat i tävlingar och dessa fina priser.”

My Nguyen från BK Stöten utsågs till Årets Spelare samt Årets Junior för säsongen 2018/19

Sam Mubarak, ungdomsansvarig i styrelsen, gör sig redo att dela ut priset för Årets Fair Play till Jessika Nilsson, Familjens BF

Vinnarna i de 11 kategorierna blev som följer:

Årets Spelare – My Nguyen

Motivering: Denna spelare tog förra säsongen klivet rakt in i världstoppen. Efter EM-guldet 2018 följde hon upp med ett VM-brons i 9-ball och det blev plötsligt mycket tydligt att Sverige har fått en ny stjärna att räkna med. Med hjärta, passion och inte minst riktigt bra spel ser vi fram emot att få följa hennes fortsatta framgångar, och vi säger stort grattis till Årets spelare!

Årets Junior – My Nguyen

Motivering: Denna unga spelare har visat sig värdig uppgiften att representera Sverige i ett antal olika sammanhang och dessutom prestera på topp. Alltid förberedd, alltid proffsig och iskall vid bordet - en bra förebild för alla våra unga spelare. Efter EM-guldet förra året visste hela Europa vem hon var, och efter VM-bronset vet nu även hela världen det. Stort grattis till Årets Junior!

Årets Tävlingsarrangör – Stockholms Snooker- och Billiardsklubb

Motivering: Denna förening har höjt standarden inom sin gren för tävlingsarrangemang och inspirerar även de andra grenarna med sina idéer. Under förra säsongen justerade de och klädde om alla bord och höll i tre av säsongens åtta rankingtävlingar, liksom alla svenska mästerskap. De organiserade även ett mycket lyckat NM där de lyckades få in ett flertal externa sponsorer. De såg till att alla rankingtävlingar, alla SM samt NM sändes live via sociala media. Kort sagt, de har satt sporten för kartan för fler än inbitna biljardrävar. Stort grattis till Årets Tävlingsarrangör!

Årets Carra – Michael Nilsson

Motivering: Under hela säsongen visade han upp en professionalism i sitt tävlande som många eftersöker. Hans deltagande på den svenska tävlingstouren hjälper både spelare och carambolen som sport i sverige att fortsätta utvecklas i rätt riktning, mer än vad han antagligen själv förstår. Efter en tids bortavaro gjorde han comeback med ett spel i absolut världsklass och slutade säsongen som ohotad etta på rankingen. Stort grattis till Årets Carra!

Årets Poolare – Henrik Larsson

Motivering: Han strävar oförtröttligt efter att upplysa och utbilda andra inom poolbiljarden, samtidigt som han tävlar på högsta internationella nivå. Hans insatser har lett till att många utanför biljardvärlden fått upp ögonen för vilken lättillgänglig och samtidigt utmanande sport det är, och vi ser fram emot att utveckla och växa sporten ännu mer med hans hjälp framöver. Stort grattis till Årets Poolare!

Årets Snook – Simon Lindblom

Motivering: Vi är mycket imponerade av att denne spelare, i hård konkurrens med andra toppspelare i landet och trots sämre förutsättningar för träning, inte bara lyckades bli pappa under förra säsongen utan också klev in och vann SM för andra gången. Starkt spel, fint sikte och inte minst ett proffsigt uppträdande vid bordet – det är ett nöje att säga stort grattis till Årets Snook!

Årets Förening – Malmö Carambole- och Snookerklubb

Motivering: Med hjälp av engagerade och rutinerade medlemmar, och en vänlig och familjär atmosfär i sin hall, har denna förening spelat en stor roll för utvecklingen av svensk biljardsport under säsongen 2018-19. Med stor vilja och glädje har de hjälpt snookern att etablera sig utanför Stockholm, och de byggde om hallen för att få plats med ett fjärde carambolebord. Alla tävlingar flyter på som de ska och verksamheten drivs av en engagerad och välskött förening. Det är med stort nöje som vi utser Malmö CSK till Årets Förening!

Årets Ungdomsledare – Sam Mubarak, Kumla BC

Ett hjärta som brinner för ungdomar och att få dem att spela biljard. En drivkraft att få saker att hända och se resultat. En önskan att sprida biljardsporten över hela landet och engagera ungdomar i träning och tävling. Allt detta är egenskaper som utmärker denna ledare, som trots sin unga ålder redan har en imponerande meritlista. Vi är mycket imponerade och vill väldigt gärna se vad han lyckas åstadkomma under de närmaste åren. Stort grattis till Årets Ungdomsledare!

Årets Eldsjäl – Linus Thor, Uppsala BS

Att vara en eldsjäl är i grunden ett otacksamt jobb, och denne person har haft ett av de mest otacksamma uppgifterna inom sporten. Han har oförtröttligt sett till att allting flyter på, läggs upp, ändras, tas bort eller läggs till. Han har funnits till hands vecka ut och vecka in, även om man ofta inte märker det förrän det inte fungerar. Vi säger ett stort tack för din ovärderliga insats, och ett stort grattis till Årets Eldsjäl!

Årets Fair Play – Jessika Nilsson, Familjens BF

Fair Play är något som är inbyggt i biljardsporten, och det kan ibland vara svårt att välja någon som utmärker sig särskilt på detta område. Men årets vinnare är ödmjuk och professionell vid bordet, med en osviklig känsla för sportmanship. Som medlem i Team Sweden är detta naturligtvis extra viktigt och vi är stolta att ha henne med i teamet. Stort grattis till Årets Fair Play!

Årets Komet – Ragnar Grönsten, BK Milen

Årets vinnare har höjt sig enormt under de senaste två åren, och visat prov på ett moget spel vid bordet långt över sin ålder. Resultaten under förra säsongen talar för sig själv, där han etablerade sig som ett namn med stor chans på topplaceringar framöver. Vi är imponerade och vill se mer – stort grattis till Årets Komet!

Skribent: Förbundsstyrelsen

Sticker SAY NO!!!