Lyckad medlemskonferens på Bosön

2017-11-22 23:08
Helgen 18-19 november höll Svenska Biljardförbundet en medlemskonferens på riksidrottsanläggningen Bosön i Stockholm. 25 deltagare från 18 föreningar närvarade och på agendan stod bl a föreningskunskap och IdrottOnline.
  • Uppdaterad: 2017-11-22 23:08

Konferensen inleddes av ordföranden som berättade om syftet med konferensen och resultatet av RF:s granskning. Mötet med RF i oktober var i grunden positivt men det är fortfarande stor risk att vi blir av med bidrag för nästa år. Nästa deadline för att få in så mycket information som möjligt från klubbarna är 14 december (mer info om detta kommer inom kort) och RF tar sedan beslut i mitten av januari.

Två föreläsare från SISU Idrottsutbildarna fanns på plats under helgen och deras insats fick mycket beröm av deltagarna. På lördag förmiddag gick Henrik Lannér igenom grundläggande föreningslära, t ex varför man har en förening, hur föreningen hänger ihop med SBF och Riksidrottsförbundet, vilka som sitter i en styrelse, hur man planerar sin verksamhet och så vidare. På eftermiddagen blev det ett praktiskt pass för deltagarna som tagit med sig dator och inloggning till IdrottOnline. Här fick alla prova på att uppdatera sina medlemsregister och kontaktuppgifter, samt en genomgång av de olika funktionerna i verktyget.

Lördagen avslutades med en gemensam middag som följdes av ytterligare diskussioner och biljardsnack, med många intressanta samtalsämnen.

Söndagen ägnades helt och hållet åt Idrottslyftet, som i regi av Martin Wiklund från Stockholmsidrotten/SISU förklarades på ett enkelt och inspirerande sätt. Martin gick också igenom RF:s Strategi 2025 och förklarade hur SBF:s verksamhet och satsningar framöver behöver vara i linje med denna vision för att på bästa sätt kunna ta tillvara på de olika stöd som finns att få från RF och andra organisationer.

Efter Martins genomgång delades deltagarna in i fyra grupper för att diskutera de fyra områden som finns i Idrottslyftet: Träning och tävling, Tränare och ledare, Föreningsmiljön och Idrottsytor. Alla grupper fick 20 minuter var att diskutera styrkor och svagheter i sina egna föreningar inom respektive område. Alla idéer och tankar skrevs ner på post-it-lappar som sen samlades in för sammanställning av styrelsen.

Den sista övningen var att fundera ut projekt som den egna föreningen skulle kunna starta med hjälp av Idrottslyftet, både i år och nästa år. Denna del var till för föreningarna själva och kommer inte att samlas ihop för en gemensam redogörelse, men vi hoppas naturligtvis att det ger resultat i ett antal ansökningar som kommer in till styrelsen.

Sammantaget var responsen från deltagarna mycket positiv och vi i styrelsen är väldigt glada att det blev så lyckat. Planen är att hålla en sådan här konferens varje år med olika inriktning, men vi kunde också konstatera att det finns behov av liknande träffar även på distrikts- och kommunnivå.

Styrelsen kommer nu att sammanställa de resultat och den feedback som kommit in till oss och återkoppla till alla föreningar, inte bara de som var där. Vi kommer också börja planera för nästa år då vi med hjälp av SISU vill genomföra ett utbildningsprogram nationellt med ungefär samma innehåll som på konferensen. Vi vill dock uppmana alla klubbar att inte vänta på oss - ta kontakt med er lokala SISU-organisation redan nu och börja prata med dem om vad de kan hjälpa er med!

Tack igen till alla deltagare som var där och bidrog till att helgen blev så lyckad - vi har verkligen massor av engagemang i den här sporten och det är underbart att få träffa er alla och bli så inspirerad.

Vi ses på hallen!

\\ Förbundsstyrelsen

Henrik Lannér går igenom IdrottOnline

Uppsala BS fick agera försökskanin i den praktiska genomgången