Lyckat Ungdoms-SM för andra året i rad

09 MAJ 2019 22:24
Över 80 ungdomar från olika föreningar och fritidsgårdar över hela landet deltog i årets upplaga av Youth 8-ball Cup, även kallat Ungdoms-SM. Skratt, nerver och gemenskap präglade hela turneringen och det blev ett mycket lyckat arrangemang även i år.
  • Uppdaterad: 09 MAJ 2019 22:24

Ungdoms-SM spelades i tre olika klasser: U16 Pojkar, U18 Pojkar och U18 Flickor samt en sidotävling för lag. Kvalomgångarna spelades i mitten av mars i Stockholm, Malmö och Göteborg, medan finalen gick på Biljardpalatset i Stockholm lördagen den 4 maj. Efter att tävlingsarrangören Daniel Silvennoinen gett ordet till tävlingsledaren Tom Eksell för en genomgång inför finalen ropades matcherna upp och ungdomarna kastade sig över borden för att få spela, medan fritidsledare och föräldrar stod bredvid för att heja fram sina ungdomar.

Trots de olika nivåerna på spelarna hade alla ungdomar gemensamt att de gick in i matcherna med ett högt självförtroende och med god inställning. Ungdoms-SM ska vara en riktig biljardfest för alla intresserade ungdomar runt om i landet, och det var fantastiskt kul att se alla deltagare skaka hand och göra sig redo för en tekning för att starta matchen. Förutom små vett- och etikettsdetaljer flöt tävlingen på mycket bra, och blev ett arrangemang som gav alla ungdomar, föräldrar och ledare ett fint minne.

Ju längre dagen gick desto färre deltagare fanns kvar i tävlingen, men Biljardpalatset var fullt av ungdomar under hela tävlingen som var där för att titta på och heja fram sina kompisar. Efter många tajta matcher, många skratt och även några glädjetårar korades till slut tre svenska mästare och ett antal medaljörer. Prisutdelningen ägde rum efter flickornas final. Förutom medaljer till alla deltagare och pokaler till de som hamnade på pallen delades även köer ut till vinnarna och presentkort från Biljardexperten till silvermedaljörerna. Flera diplom och priser inom varje klass delades ut, t ex till Bäst klädde spelare, Mest lovande spelare och Sportsmanship. Diplom delades även ut till ett antal fritidsledare och andra engagerade som ett tack för deras stora och viktiga insatser för projektet.

Priset ”Dagens kämpe”, som bestod av en kö från Biljardexperten, delades ut av Tomas Larsson, ambassadör för projektet ”Framåt för fler i rörelse’’. Ungdoms-SM är utvalt av Biljardförbundet som ett av de event som ingår i projektet, som är ett samarbete mellan RF, Svenska Spel och ett antal specialidrottsförbund med syftet att engagera och uppmana ungdomar att röra på sig mer och oftare. Projektet marknadsfördes därför på plats med hjälp av bland annat rollups och stora banners inne på hallen.

Ett stort tack till Tom Eksell och Daniel Silvennoinen som har varit med under hela planeringsprocessen och genomförandet (en extra eloge till Daniel som ställde upp långt utöver vad tjänsten krävde när en av ungdomarna oväntat stod utan vare sig skjuts eller lagkamrat ett par dagar innan finalen), tack till alla hallar, hallägare och funktionärer som ställde upp under tävlingarna runt om i landet, och naturligtvis ett jättestort tack till alla fritidsgårdar, fritidsledare, föräldrar och alla andra eldsjälar som har varit med och stöttat våra ungdomar. Från Svenska Biljardförbundet var Sam Mubarak, barn- och ungdomsansvarig inom SBF, på plats både under kvalet i Stockholm samt finalen.

Alla resultat hittar ni här:

Resultat från USM 2019

och bilder från turneringen finns här:

Bilder från USM 2019

Planeringen för nästa års Ungdoms-SM har redan börjat och vi ser fram emot en ännu bättre turnering nästa år. Ungdoms-SM är dock bara en del av SBF:s framtida satsning på barn-och ungdomsverksamheten. Framöver kommer vi ha flera projekt med ungdomsrekrytering i fokus för att skapa träningsmöjligheter som vi sedan bygger på med flera tävlingar och utvecklingsaktiviteter. Håll utkik på vår hemsida och på Facebook för att få veta vad som händer nära dig!

Skribent: SBF