Maffig biljardfest i dagarna fyra!

30 MAJ 2019 09:18
Kristi Himmelfärdshelgen bjuder på biljard i alla smaker – stora tävlingar i pool, snooker och carambole står på menyn med hundratals förväntansfulla deltagare på startlinjen. Följ dem på nätet eller live på plats för bästa upplevelse!
  • Skapad: 30 MAJ 2019 09:18

För den som är intresserad av biljard finns det mycket att välja på denna långhelg. I Stockholm spelas både SM i individuella 3-vallars carambole, med världsstjärnor som Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson på plats, och öppna SM i snooker, med många kandidater till guldet. Hallarna ligger ungefär 15 minuters promenad från varandra, om man vill variera sitt biljardintag lite.

Henrik Svedstedt, segrare i Öppna SM 2018

Öppna SM i Snooker

48 spelare samlas på Snookerhallen i Stockholm under Kristi Himmelfärdshelgen för att kora årets segrare i Öppna SM i Snooker. Regerande mästaren Henrik Svedstedt är på plats men han får tuff konkurrens av bland annat nuvarande Sverige-ettan Mats Eriksson som även vann Senior-SM för ett par veckor sedan, Jim Johansson som är trea på rankingen samt Simon Lindblom, sexa på rankingen just nu.

I startfältet finns också tidigare nordiska mästaren Belan Sharif, Andrej Nasibov som tog guld i årets U21-SM nyligen liksom flera andra talangfulla spelare som bara väntar på en chans att få skrälla. Ett riktigt getingbo alltså och ingen given vinnare detta år!

SM startar torsdag 30 maj kl 11.30 med en kvalomgång i form av gruppspel där de 8 bästa går vidare till huvudtävlingen. På fredag startar huvudtävlingen med 32 spelare och tävlingen avgörs på söndag 2 juni med semifinaler och final. En av domarna under huvudtävlingen är Kim Hartman, välkänd kommentator från snookersändningarna på Eurosport.

Öppna SM i Snooker 2019 arrangeras av Svenska Biljardförbundet i samarbete med Stockholms Snooker- och Billiards Klubb (SSBK). Matcher från turneringen kommer att sändas live via SSBK:s YouTube-kanal samt deras Facebook-sida.

Mer information och löpande resultat:

SM i individuella 3-vallars carambole

SM i individuella 3-vallars carambole 2019 spelas på Söderbiljarden med start torsdag 30 maj och finalspel söndag 2 juni. Tävlingen är öppen för alla som spelat minst 4 rankingtävlingar i pool, snooker eller carambole.

Flerfaldiga världsmästarna Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson deltar i årets slutspel tillsammans med regerande svenske mästaren David Pennör. Spelplatsen är Söderbiljarden på Bondegatan 18 i Stockholm och årets mästerskap kommer bli riktigt spännande.

David Pennör är idag rankad 48 i världen och på väg uppåt. Torbjörn Blomdahl är rankad 21 i världen och har tillhört världseliten sedan början av 1980-talet vilket gör honom unik bland svenska sportsmän i en global sport. Michael Nilsson har nyligen gjort comeback efter en tids uppehåll och radat upp segrar i elitklassen, vilken gör honom till en självklar guldkandidat.

SM startar med kval på torsdagen kl 09.00 i form av gruppspel, tre grupper med 5 spelare i varje, där de fyra bästa går vidare till finalspelet som startar på fredag eftermiddag. Där väntar 8 direktkvalificerade spelare och segraren koras på söndag eftermiddag.

Tävlingen arrangeras av Sveriges Biljardförbund tillsammans med Stockholm Carambole Club. Löpande information kommer finnas på SCC:s klubbsida:

Matcherna kommer att kunna följas på Söderbiljardens Youtubekanal:

Interpool Open

En bit utanför Stockholm, i Uppsala, arrangeras handicapturneringen Interpool Open som är Sveriges största biljardtävling. Det är ett privat anordnat event som sanktioneras direkt av European Pocket Billiard Federation (EPBF) och samlar även i år över 100 deltagare på restaurangen och sportbaren Interpool Uppsala. Handicap-systemet gör det möjligt för alla som vill att delta, oavsett skicklighetsnivå, och den stora tjusningen för många är chansen att få möta någon av de världsstjärnor som alltid ställer upp i tävlingen.

Detta år ser vi Marcus Chamat, svensk veteran på världstouren och sedan flera år kapten för Team Europa i tävlingen Mosconi Cup, poolbiljardens svar på Ryder Cup och ett av biljardvärldens mest prestigefyllda event, tillsammans med världsmästaren och heltidsproffset Mika Immonen från Finland samt glödhete Joshua Filler från Tyskland. Filler är regerande mästare i Interpool Open och har under det senaste året även vunnit både VM och US Open i 9-ball, de två största pooltävlingarna i världen.

Mer information finns på https://interpoolopen.com/. Ni kan också följa resultaten löpande på www.biljardforbundet.se/kommandetavlingar

Svenska Biljardförbundet önskar alla deltagare stort lycka till!

Skribent: SBF