Malmö kickade igång snookerns vårsäsong

12 FEB 2019 14:24
Hemmaspelaren Chi Voong tog hem segern i vårsäsongens första rankingtävling som hölls i Malmö i helgen.
  • Skapad: 12 FEB 2019 14:24

Malmö Carambole och Snookerklubb bjöd in till Malmös andra rankingtävling i snooker, och 15 man kände sig kallade denna gång. Besök kom från Stockhom och Göteborg, och dessutom tre mycket snookerintresserade spelare från Växjö som nu gjorde tävlingsdebut på denna nivån. Två av växjöborna, Arif Essa och Mukhtar Najafi, tog sig till kvartsfinal så visst finns det hopp om att sporten kan växa.

Semifinalerna dominerades dock av hemmaklubben. Som så ofta kan man väl säga att det var små detaljer i båda matcherna som avgjorde. Något missat jätteläge, någon missad boll som plötsligen trillar i tvärs över bordet, och hela matchen påverkas.

Malmös Chi Voong lyckades på något sätt klara av Stockholms Andy Nettleton i den ena semifinalen, och i hemmamötet mellan Richard Lundin och Nils Ritenius Manjer visade Richard att rutin denna gång var viktigare än ungdomlig hunger.

Två Malmö-spelare i final alltså. Där dominerade Chi Voong direkt från början. Richard Lundin lyckades kämpa sig in i matchen men Chi avslutade snyggt med en 54-serie för att vinna 4-2.

En helg med spel med mycket skiftande kvalitet, men nivån på entusiam och intresse kan ingen klaga på.

Finalisterna Chi Voong och Richard Lundin

Semifinalisterna fr v: Chi Voong, Andy Nettleton, Richard Lundin samt Nils Ritenius Manjer

Skribent: Snookerkommittén

Sticker SAY NO!!!