Många svenskar till Nordiska i 3-vallare

2018-09-17 10:30
Nu till helgen arrangeras Nordiska Mästerskapen i 3-vallars carambole och för tredje året i rad står Köpenhamn, Danmark för värdskapet.
  • Uppdaterad: 2018-09-17 10:30

Hela sju spelare från Sverige åker ner till Köpenhamn för att försvara de blågula färgerna i NM för 3-vallars carambole som spelas 21-23 september,. Det blir dock inte lätt då Danmark ställer upp med de starkaste spelarna i år, såsom Dion Nelin, Tony Carlsen, Thomas Andersen och Jacob Haeck Sörensen. Totalt är det 24 man som gör upp om titeln. Utöver Danmark och Sverige är både Norge (fem spelare) och Finland med och fightas.

Tävlingen spelas i 8 st 3-mannagrupper där 1:an och 2:an går vidare till åttondelsfinal. Man spelar till 30p i gruppspel fre-lör och därefter 40p med efterstöt och shootout i finalspelet på söndagen. Regerande mästaren Thomas Andersen från Danmark får möta bl a Bo Gustavsson i sin grupp, men generellt har svenskarna på papperet hamnat i bra grupper och bör förhoppningsvis gå vidare utan några större problem.

Tävlingen kan följas live både på www.ddbu.dk under fliken Nordic Championship samt via streaming på YouTube.

Den svenska truppen består av följande spelare:

David Pennör

Nalle Olsson

Bo Gustavsson

Peter Lohmander

Manuel Orrellana

Lars Ringby

Tai Tran

Gruppindelningen hittar ni här:

Simonis-Nordic-Championship-3-Cushion-2018-Gruppe-Inddeling.pdf

Vi önskar alla deltagare stort lycka till i Nordiska Mästerskapen!

Skribent: Carambole-kommittén

SBF_banner_biljardmagasinet2