Michael Nilsson åter i topp på Elit 7

23 APR 2019 22:29
17 spelare deltog i den senaste elittävlingen i 3-vallars carambole, och efter ”bara” en kvartsfinal i förra turneringen lyckades Michael Nilsson åter ta sig högst upp på prispallen efter seger i finalen mot Bo Gustafsson.
  • Uppdaterad: 23 APR 2019 22:29

Foto: David Pennör

Carambolens sjunde elittävling spelades 13-14 april i Malmö, och favoriter till vinsten var som vanligt David Pennör, Nalle Olsson, Henryk Kalita och  Michael Nilsson. Lite överraskande var att Nalle förlorade mot Ratcha Alievski från Lund i första omgången, vilket innebar att alla favoriterna hamnade på samma halva. Både David och Michael spelade stabilt och tog sig vidare enkelt till kvarten. Noterbart är att Michael hade ett svårt parti mot Henryk och vann - efter 40 stötar! Väldigt ovanligt att bägge spelarna håller under ett i snitt. Stockholmarna Henryk Kalita, Victor Kalita, Mattias Enerdahl och Bo Bäckman hade väldigt svårt att komma in i sina matcher och åkte därmed ut ur turneringen första dagen. Endast Victor Kalita presterade väl godkänt i tävlingen. Enda göteborgaren, gamle veteranen Olle Nisslert, har efter flera års frånvaro börja spela igen. Väldigt glädjande förstås och allt fler gamla veteraner kommer tillbaka till carambolen, såsom Alf Alvberger och Ratcha Alievski. Ratcha spelade mycket bra under hela tävlingen och det märks att han verkligen njuter av spelet och glädjen att få tävla igen. Hans totala snitt på 0.930 och en semifinalplats talar sitt tydliga språk. Bravo!

David vann mot Nalle med 40-31/29 i kvarten efter att ha legat under med 11-23, men en serie på 10 räddade David. Michael vann komfortabelt mot Tai Tran med 40-18/29, Bo Gustafsson slog Per Hägg 40-29/38 och Ratcha lyckades slå Björn Lohmander med 40-25 på 27 (!) efter en kanonmatch av Ratcha. I semifinalen försökte David att vinna matchen mot Michael, men efter att Michael gjort en fin serie på 13 vid ställningen 15-13 var det tufft för David att komma tillbaka. Vid ställningen 32-35 gjorde sedan Michael en sanslöst svår stöt och gick ut med en serie på 5 för att vinna matchen och ta sig till final. I den andra semifinalen mellan klubbkamraterna Ratcha och Bo var matchen inte lika spännande, då. Bo hade full koll på spelet och vann med 40-29. Finalsegern var sedan lika ohotad som kontrollerad av Michael som vann enkelt med 40-15 (!) på 22 stötar. Stort grattis till vinsten Michael Nilsson!

Den totala rankingen är nu väldigt jämn mellan David Pennör, som leder tack vare bättre totalsnitt än tvåan Nalle Olsson, samt Michael Nilsson som bara ligger 100 p efter på tredje plats. Slutsegraren av hela rankingen blir därmed den av dessa tre spelare som når längst i den sista rankingtävlingen, som går av stapeln på Söderbiljarden i Stockholm den 18-19 maj. Spännande!

Alla resultat samt rankinglista finns på Cuescore.com under fliken Organisationer och Svenska Biljardförbundet.

Skribent: Carambolekommittén

Sticker SAY NO!!!