Mindre lyckat EM i carambole för svenskarna

22 MAJ 2019 10:11
Det blev en kort sejour för Sverige i årets EM för 3-vallars carambole – alla svenska deltagare åkte ur redan i första omgången.
  • Skapad: 22 MAJ 2019 10:11

Det var ingen lyckad tävling alls för de svenska spelarna i EM inom 3-vallars carambolen. David Pennör, Nalle Olsson och Björn Lohmander åkte ut redan i första gruppfasen medan Torbjörn Blomdahl, som var seedad direkt in i huvudtävlingen, förlorade sin match i första omgången mot holländaren Jean van Erp. På damsidan gick det inte bättre då Yenny Bajtner förlorade sina två matcher i gruppspelet. Att alla de svenska deltagarna åkte ut ur tävlingen så tidigt är lite anmärkningsvärt. "Väldigt synd att alla underpresterade i ett så stort mästerskap, speciellt för min egen del då det kan vara sista gången jag är med i ett EM eller VM", säger Björn Lohmander.

Hoppet låg nog mest på Torbjörn och David som gjorde ett bra EM sist med en 9:e respektive 20:e plats. Men tyvärr nådde de inte upp till sin normala spelnivå och bollarna gick inte deras väg alls. David förlorade lite överraskande mot italienaren Gabriel Faschiana och Kostas Papakonstantinou. Både Nalle och Björn vann sina första matcher och det såg bra ut inför den avgörande matchen. Efter en tidig ledning med 8-0 mot Filipos Kasidokostas trodde många att Nalle skulle ro hem detta. Men med en mirakelvändning vann Kasidokostas klart med 30-13 (!). "Med en så kort distans som 30 kan vad som helst hända... känns ofta som ett lotteri...", berättar Nalle efter matchen.

Även Björn Lohmander förlorade sin match mot tysken Dustin Jätschke med klara 16-30. På damsidan försökte Yenny sitt bästa men hittade inte alls sitt spel. I lagtävlingen gick det inte heller bra. Förvisso vann Blomdahl-Pennör den första matchen mot Tyskland 2 men kom tidigt långt efter i den andra matchen mot Frankrike. 21-5 i paus till Frankrike och det var omöjligt att hämta upp det försprånget. Frankrike med Jeremy Bury och Gwendal Marchal vann med 40-34. Detta innebär tyvärr att Sverige inte lyckades kvala till nästa års VM i Tyskland. Även individuella VM i danska Randers kan vara i farozonen. Men där hoppas vi på en plats ... minst!

Regerande världsmästaren Dick Jaspers från Nederländerna vann EM-finalen mot italienaren Marco Zanetti, som i sin tur vann EM förra året, och holländskan Therese Klompenhouwer vann damklassen. I lag- EM vann Belgien (Frédéric Caudron och Eddy Merckx) klart över Spanien (Daniel Sánchez och Ruben Legazpi).

Skribent: Carambolekommittén

Sticker SAY NO!!!