Nordiska Mästerskapen i Pool arrangeras i Oslo den 2-4 februari 2018

2017-11-29 17:06
Nordic Billiard Council i samarbete med biljardförbunden i Sverige, Norge, Danmark, Island och Finland bjuder in till Nordiska Mästerskapen i Pool 2018. Turneringen spelas på Oslo Biljardsenter 2-4 februari.
  • Uppdaterad: 2017-11-29 17:06

Sverige har fått totalt 26 platser, varav 12 herrar, 5 damer samt 6 killar och 3 tjejer för U19. Se det bifogade dokumentet för ytterligare information om tävlingen, inklusive regler, kostnader, priser, mm.

Nordic_10B_2018.pdf

Landslagsledningen har beslutat att fördela platserna på följande sätt:

Herrar:

- De 8 bästa på SPT-rankingen per den 1/1 2018

- 1 plats reserverad för regerande mästare (Andreas Gerwén)

- 3 spelare väljs av landslagsledningen.

Damer:

- De 4 bästa på SPT-rankingen per den 1/1 2018

- 1 plats väljs av landslagsledningen

Killar U19: Alla 6 väljs av landslagsledningen

Tjejer U19: Alla 3 väljs av landslagsledningen

De 8 herrar och 4 damer som är direktkvalificerade ombeds skicka ett mejl med anmälan till This is a mailto link senast den 20 december. Ifall direktkvalificerade spelare inte kan åka till NM går deras plats till landslagsledningens urval; platsen går alltså INTE automatiskt till den nästkommande på rankingen. Landslagsledningen gör därefter sitt urval baserat på bedömningen av vilka spelare utanför topp 8 respektive topp 4 som har bäst chans att lyckas uppnå ett gott resultat och kontaktar de valda spelarna med en inbjudan.

Aktuella U19 killar och U19 tjejer kontaktas av landslagsledningen under december månad.

Notera att inget ekonomiskt stöd ges av Svenska Biljardförbundet för deltagande i de Nordiska Mästerskapen. Föreningar kan dock ansöka om kostnadstäckning för spelare under 25 år via Idrottslyftet, område ”Träning och tävlingsverksamhet”, aktivitet ”Stödja juniorers internationella satsningar”. Ansökan görs av föreningens ordförande eller kassör via IdrottOnline. Gå till Idrottsmedel, Svenska Biljardförbundets Idrottslyftet 2017, fyll i den enkla blanketten och bifoga en budget. För frågor kring ansökan kontakta This is a mailto link.

Landslagsledningen,

Ann-Sofie Löfgren, Förbundskapten