Nya tävlingssystem

24 OKT 2019 12:00
Nytt för säsongen 2019/20 är att SBF har bytt tävlingsadministrativt system. Att vi lämnar BiljardOnline innebär nya rutiner för registrering av spelarprofiler och anmälan till tävling.
  • Uppdaterad: 24 OKT 2019 12:00

SBF har tecknat avtal med Cuescore. Flera föreningar i Sverige använder redan Cuescore för klubbtävlingar, liksom carambolen för alla nationella rankingtävlingar. Cuescore är den största aktören på marknaden och används i dagsläget i ett 60-tal länder. Det är det klart mest tekniskt avancerade systemet som finns inom biljardsporten.

Eftersom carambole sedan tidigare använt sig av Cuescore finns det för tillfället två stycken Svenska Biljardförbundet på Cuescore. Innan dessa har sammanfogats gäller följande adresser:
Carambole: cuescore.com/sbfcarambole
Pool: cuescore.com/sbf
Snooker kommer tillsvidare att använda sig av snooker.nu, eftersom det saknas vissa viktiga funktioner i Cuescore.

För att kunna anmäla dig till tävlingar måste du en registrerad spelarprofil i respektive system. Cuescore följer GDPR gällande skydd av personliga data.

Info om spelarprofiler och anmälan till tävling för respektive gren:
Spelarprofil
För att kunna anmäla sig till tävlingar på Cuescore behöver man ha en Cuescoreprofil med inloggningsuppgifter.
Har du under de senaste två åren deltagit i någon av carambolens rankingtävlingar har du redan en profil i Cuescore. Om du inte redan har skapat inloggningsuppgifter till din profil gör du det genom att:
Gå in på Cuescore.com -> sök på ditt namn -> klicka in dig på din profil -> klicka på ”Gör anspråk på denna profil” -> ange den mejladress du vill koppla till profilen. Du får nu inloggningsuppgifter skickade till dig.

Har du inte deltagit i någon av carambolens tävlingar under de senaste åren och inte hittar din profil ber vi dig skapa en ny profil på Cuescore.
Skapa ett konto genom att gå till cuescore.com -> Klicka på Inloggning -> Klicka på Skapa användarkonto. Det går även bra att logga in med sitt Facebookkonto.

Anmälan till tävling
Gå till cuescore.com/sbfcarambole -> klicka på Turneringar -> klicka på Kommande.
Klicka på tävlingen du vill anmäla dig till och sedan på knappen Gå med.
Precis som föregående år så är sista anmälning på torsdag kl 17:00 samma vecka som aktuell tävling spelas.

Skapa en spelarprofil
Alla spelare som inte redan har ett personligt konto hos Cuescore behöver registrera sig för att kunna tävla.

Spelare som redan har ett konto hos Cuescore kan och bör fortsätta använda det kontot. Kontrollera det genom att söka på ditt namn. Om du inte redan har skapat inloggningsuppgifter till din profil gör du det genom att: Söka på ditt namn och klicka in dig på din profil -> klicka på ”Gör anspråk på denna profil” -> ange den mejladress du vill koppla till profilen. Du får nu inloggningsuppgifter skickade till dig.

Eventuella dubbletter (ett vanligt förekommande problem vid multipla inloggningar och integration av data från olika system) löses enkelt genom ett mejl direkt till Cuescore, som har mekanismer för att enkelt och snabbt sammanfoga eventuella dubbla konton.

Anmälan till tävling
Gå till cuescore.com/sbf -> klicka på Turneringar -> klicka på Kommande.
Klicka på tävlingen du vill anmäla dig till och sedan på knappen Gå med.

Skapa en spelarprofil
Om du redan har en “player ID” hos Svenska Biljardförbundet i BiljardOnline: Gå in på snooker.nu -> Klicka på LOGIN och sedan Forgot password -> Skriv in den mejladress du har använt förut på BiljardOnline. Du kommer nu få ett mejl som ber dig skapa ett nytt lösenord. När det är klart kan du anmäla dig till tävlingar på snooker.nu.

Om du inte har haft en “player ID” förut: Gå in på snooker.nu -> Klicka på LOGIN och sedan på Signup.

Anmälan till tävling
Gå till snooker.nu -> Logga in -> Klicka på Tournaments -> Klicka på tävlingen du vill anmäla dig till och sedan på knappen “I’m in!”.

Tävlingslicensen
Din tävlingslicens är kopplad till ditt medlemskap i en förening ansluten till Svenska Biljardförbundet. För att din tävlingslicens ska vara giltig måste du vara inlagd i föreningens medlemsregister i IdrottOnline. Kontakta din förening för att kontrollera att du är inlagd i medlemsregistret.

Idrottsförsäkring
Genom tävlingslicensen har du som spelare en olycksfallsförsäkring i Folksam. Försäkringen ger ett grundskydd om du råkar ut för en skada i samband med tävling, organiserad träning och uppvisningar anordnade av Svenska Biljardförbundet och dess föreningar. Försäkringen gäller också under direkt färd till och från dessa aktiviteter.
Försäkrade: alla licensierade medlemmar i förening ansluten till Svenska Biljardförbundet. Medlemmen måste vara registrerad i föreningens medlemsregister i IdrottOnline. Läs mer om försäkringen.

Sticker SAY NO!!!