Ny RF-granskning på gång innan sommaren

2018-05-04 14:33
Riksidrottsförbundet (RF) bekräftade nyligen att de kommer att genomföra en ny genomlysning av samma nio specialidrottsförbund som förra året. Granskningen kommer att ske innan sommaren.
  • Uppdaterad: 2018-05-04 14:33

Två gånger om året äger SF-dialogerna rum i Stockholm. Det är en möjlighet för alla specialidrottsförbund (SF) att träffa Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson och få information om vad som händer inom idrottsvärlden, samtidigt som man får chansen att knyta kontakter mellan förbunden.

Vårens träff ägde rum 12 april på Münchenbryggeriet och temat var bland annat den pågående utredningen om RF:s medlemsvillkor (anslutningsutredningen) och villkoren för ekonomiskt stöd från RF. Förra året fick RF i uppdrag av årsstämman att till nästa stämma i maj 2019 se över villkoren för medlemskap i RF, och lägga fram förslag på nya kriterier för anslutning. Det arbetet pågår alltså fortfarande och alla SF är i hög grad inblandade med att ge feedback utifrån sina egna unika perspektiv på frågan.

Utredningen har så här långt konstaterat att så länge det bara finns en enda form av medlemskap för RF är det ett hinder för nya idrotter att gå med i RF. Det innebär också att det kan bli så att villkoren för medlemskap och ekonomiskt separeras i framtiden – idag medför medlemskap i RF automatiskt ekonomiskt stöd, medan förbunden framöver kanske måste uppfylla ytterligare krav för att få tillgång till medel. Utredningen ser också ett behov av att fler SF borde gå samman för att bli mer effektiva och förhindra alltför stor spridning bland idrotterna. Här finns dock en rädsla hos många SF att förlora medel och inflytande, både ekonomiskt och politiskt.

En viktig punkt på agendan ur Svenska Biljardförbundets synpunkt var att RF fortsätter sitt arbete med kvalitetssäkring hos alla SF. Det gäller i synnerhet de nio förbund som valdes ut förra året för en genomlysning, och där SBF fick ett ganska dåligt resultat. Konsekvensen blev att vårt RF-stöd sänktes med över 300 000 kronor för 2018.

RF bekräftade på denna träff att samma typ av granskning kommer att göras för samma nio SF som förra året, och det kommer att ske före sommaren, utan närmare specificering av tidpunkt. Det innebär att det när som helst kan komma en begäran från RF att alla föreningar ska skicka in sina dokument för förra året till dem, på samma sätt som tidigare.

Vi hade ett antal föreningar förra gången som inte klarade av detta, och tyvärr en hel del som inte gjorde någonting överhuvudtaget. Om detta händer igen denna gång kommer styrelsen att tvingas till tuffare åtgärder i sin uppföljning, t ex böter eller uteslutning av föreningen. Vi blir hårt granskade av RF och i slutänden är det förbundets ekonomi och verksamhet som drabbas av att ett fåtal föreningar inte klarar av grundläggande pappersarbete.

Vänta därför inte på att brevet från RF ska landa i mejllådan utan se till redan nu att ni har alla dokument som behövs på plats. Vi vet inte ännu om de kommer att begära in för tre år bakåt som förra gången, men allting för 2017 är ett minimum.

- Årsmötesprotokoll

- Verksamhetsberättelse

- Ekonomisk berättelse (förvaltning och eventuellt revision)

- Aktuellt medlemsregister

- Aktuella stadgar

Nya föreningar som bildats 2018 berörs inte på samma sätt, men givetvis behöver ni ha stadgar, medlemsregister och bildandeprotokoll i ordning.

Om ni är osäkra på hur t ex en verksamhetsberättelse eller stadgarna ska se ut finns det nu mallar på hemsidan som ni kan använda. Vi rekommenderar också alla föreningar att ta kontakt med sin lokala SISU-organisation, de kan hjälpa till med allt som rör er förening: Styrelseverksamhet, årshjulsplanering, utbildningar, projekt med mera.

Här hittar ni dokumentmallar och annan föreningsinformation:

Har ni frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta oss i styrelsen – vi finns här för er skull!

\\ Förbundsstyrelsen

Skribent: Styrelsen