Pennör och Kalita i ännu en finalstrid - Svenska Biljardförbundet

Pennör och Kalita i ännu en finalstrid

2018-02-26 12:11
David Pennör och Henryk Kalita var än en gång finalister i Carambole Elit, denna gång i Stockholm, och än en gång var det Pennör som avgick med segern efter en tät final.
  • Uppdaterad: 2018-02-26 12:11

Helsingborgaren David Pennör vann årets andra Elittävling som arrangerades på Söderbiljarden i Stockholm. Hela 24 man deltog och återigen var det många skåningar och göteborgare som ville ge stockholmarna en kamp om segern, vilket alltid är roligt och trevligt. Tävlingen höll tyvärr inte den klass som den brukar göra, många spelare visade lite dålig form eller dåligt fokus, vilket bidrog att tävlingen höll ynka 0.6 i totalsnitt. Endast två spelare lyckades hålla över ett, Nalle Olsson (1.187), bäst i tävlingen gällande snitt, och Henryk Kalita på 1.031. "Borden slår lite kortare än hemma i Helsingborg så man får ju försöka anpassa sig... vilket inte är så lätt", förklarade Björn Lohmander.

På finaldagen söndag var det mycket bättre spel och jämna matcher. David Pennör - Tai Tran 40-27 (35), Björn Lohmander - Niclas Bergendorff 40-32 (71), Bo Gustafsson - Manuel Orrellana 40-38 (44) och Henryk Kalita - Nalle Olsson 40-29 (30). Semifinalerna därefter var mycket jämna och spännande där matcherna slutade 40-37 resp 40-36 i Davids och Henryks favör mot Björn resp Bosse. Finalen stod alltså återigen, som så många gånger förr (6 av 8 ggr förra säsongen), mellan David och Henryk. David tog kommandot direkt och ledde stort med 35-21. "Jag blev lite för bekväm och slarvade en hel del på slutet, vilket höll på att kosta mig segern", sade David efteråt. Henryk gav aldrig upp och spelade ypperligt bra på slutet. Sakta men säkert kom han ikapp och höll sånär på att vända på steken vid ställningen 37-39, men missade poängen i en svår stöt med bara millimeter. "Hade den gått in hade jag fått en riktig bra position för att fortsätta och kanske till och med gå ut...",  sade en besviken Henryk. När David gjorde matchbollen knöt han näven av lättnad att få äntligen sätta in matchbollen - efter 8 försök!

Bo Gustafsson var tävlingens utropstecken som nådde en hedersam semifinalplats. Med ett fint totalsnitt på 0.948 kommer Bo i fortsättningen att bli en svår nöt att knäcka. Bravo! Högsta serien i tävlingen gjorde David Pennör med 13! På rankingen leder David före Henryk och Nalle. Björn Lohmander är ny fyra och Bo Gustafsson har klättrat upp till en 5:e plats.

Nästa Elittävling går i Helsingborg den 17-18 mars och de spelare som är Elitrankade är förutom de 5 nämnda Manuel Orrellana, Tai Tran, Lars Ringby, Giglio Alvarado och Tomas Tullberg.

Skribent: David Pennör

rf_logga